Schlager-Micke

2012-05-26
14:18:53

Tidernas segerchans
Eftersom jag varit dåligt uppkopllad senaste dygnen så har jag inte skrivit något på bloggen om torsdagens semifinal. Men om jag ska sammanfatta det lite kort så var det väl med en nervös lättnadens suck. Jag tvivlade aldrig på att Sverige skulle gå till final. Något annat var otänkbart. Däremot var jag nervös för att nummret inte skulle sitta så bra som jag hoppades. Det är nämligen tradition i den här tävlingen att den svenska vinnaren ser sämre ut i rutan i ESC än i MF. SVT har ett otroligt proffsigt team som producerar Melodifestivalen och tyvärr är inte alltid teamet runt ESC på samma nivå vilket gör att det svenska nummret tvingas till kompromisser. Och jag var tyvärr inte nöjd med det jag såg av Loreen i torsdags.

Sången var sluddrig, ljuset var för mörkt och inte heller dansen satt perfekt. Det gnisslade i det så väloljade maskineriet och Loreen framstod plötsligt som mänskilg. Att sången var sluddrig har nog sin logiska förklaring. Loreen har sjungit Euphoria i en akustisk version då hon sjunger på exakt det sätt som vi kunde höra i torsdags. Hon sjöng helt enkelt på fel version. Är detta då anledning till oro? Både ja och nej. Ja eftersom det absolut viktigaste för Loreen är att hon vill vara helt nöjd med sitt framträdande, hon har själv sagt att det är viktigare än placeringen. Men jag tror inte att hon var nöjd med framträdandet i torsdags. Ser man till vinstchansen så påverkades inte den negativt tvärtom. Oddsen sjönk ytterligare på Loreen och är nu rekordlåga! Hon är tidernas största favorit i ESC - större än Alexander Rybak och detta efter ett svagt framträdande. Om hon sätter det ikväll så måste det bara bli seger.

ESC är verkligen ingen lätt tävling att vinna och det kan tröja minst 10 år innan vi får en sån här chans igen men det saknas självklart inte konkurrens. Rysslands tanter är svårbedömda. Jag har hela tiden avfärdat deras segerchanser med att juryn kommer att sätta stopp för de och det står jag fast vid. Men jag tror att det räcker till topp-3 ändå. En seger för de ryska gummorna tycker jag vore ett stort problem för tävlingen. Jag vet själv vilka problem det var att försvara tävlingen för alla man mötte efter Verka Serduschkas andraplats 2007. Kommentarer som "hur kan du gilla en sån där tävling, det är ju bara pajasbidrag hela tiden" höll sig kvar och håller sig fortfarande kvar. Verka Serduschka sänkte ESC:s trovärdighet 2007 och det skulle en vinst för Ryssland göra också.

Serbien drog en riktig vinstlott när det gällde startnummer. De går ut som 24 och då flera balkanländer föll bort i torsdags så lär det regna 12:or från grannländerna till Zeljko Joksimovic. Det kommer att räcka långt. Topp-3 där också.

Italien har tidigare lyfts fram som det största hotet mot Loreen men jag har själv svårt att se den som en vinnare. Framförallt har jag svårt med argumentet som ofta framförts att "kom de tvåa med en skitlåt förra året så vinner de väl i år". Jag ser inga som helst likheter mellan Lámore femmina och förra årets Madness of love förutom att de kommer från samma land. Och jag har svårt att se att EBU fått order att premiera Italien som land framför andra. EBU borde tvärtom vara livrädda för en italiensk seger om de minns hur det gick senast de arrangerade, 1991. Det var KAOS och med tanke på deras låga intresse för tävlingen så vore det en sällsynt dålig idé att låta Italien  arrangera ESC 2013.  Om det står mellan Sverige och Italien så står det mellan det land som bryr sig mest om tävlingen och det som bryr sig minst. Vad föredrar ni EBU?

Det jag var mest nervös för i torsdags var inte om Sverige skulle gå vidare utan vilket startnummer Loreen skulle dra. ESC är som sagt en tävling där det krävs en hel del tur för att vinna och ett tidigt startnummer bland låtar i liknande genre kan vara förödande. Nu drog hon startnummer 17 och det känns bra. Vinnaren har de senaste sju åren alltid legat på den andra halvan av startfältet och det är ingen slump.

Som sagt, ikväll gäller det. Jag hoppas och tror verkligen att Sverige vinner ikväll och att det blir ett ESC i Stockholm nästa år. I så fall tar vi vår femte seger och då är det faktiskt bara ett Irland som har fler segrar än Sverige genom tiderna. Bara en sån sak.

Min tippade topp-5 ser ut så här:
1. Sverige
2. Serbien
3. Ryssland
4. Italien
5. Spanien

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: