Schlager-Micke

2012-05-24
11:52:03

Ikväll intar Loreen scenen
Ikväll intar Sveriges stora favorit och hela Europas storfavorit Loreen scenen i Baku med sin Euphoria. Jag brukar sällan vara särskilt nationalistisk när jag tittar på ESC. Inte alls på samma sätt som om jag tittar på fotboll. Där håller jag på Sverige oavsett om vi spelar Drillo-fotboll (omskrivning för tråkig fotboll) eller som Barcelona (ett under av skönhet för en fotbollsälskare). Men i ESC är det låtarna som tävlar och jag grät inte direkt tårar när Sverige missade final 2010 eftersom This is my life knappast var värd bättre i det startfältet. Men i år håller jag på Sverige så tummarna värker. Vi har den bästa låten i år, den bästa artisten, det bästa numret. Vi är helt enkelt bäst i år och det är inte ofta man får sådana chanser att vinna ESC numera. Den här tävlingen är ju sannerligen inte lätt att vinna.



Jag är inte det minsta nervös för att Sverige ska missa final ikväll. Det gör vi inte. Loreen kommer att dansa sig till final utan problem. Det kommer också Serbien att göra. De skickar en klassisk balkanballad med självaste Zeljko Joksimovic och då kan det bara inte gå fel.

Hur går det då för de andra Balkanländerna ikväll? Bra tror jag. Jag gissar faktiskt att samtliga av de går vidare Slovenien, Kroatien, Bosnien och Makedonien. De har ju haft en viss tur som hamnat i samma semifinal vilket innebär att de kan rösta på varann och de kommer de att göra. Inte bara för att de är grannar utan för att de alla känns väldigt mycket Balkan rent musikaliskt i år. Flera av låtarna är i traditionell Balkanstil, lite vemodigt, vackert, flöjter och fioler - ja hela paketet så att säga. Detta kryddat med att tre av de skickar artister som är väl kända i regionen, tidigare nämnda Zeljko, Kroatiska Nina Badric och Makedonska Kaliopi så tror jag som sagt att det går vägen för de allihop. Störst risk att missa har nog, ironiskt värre, den låt jag tycker är bäst från den här regionen, Slovenien. Men jag håller tummarna för Eva Boto och den vackra Verjamem.

Norge borde ta sig till final också. Sympatiske Toojis Stay är en modern poplåt signerat herrarna Boström och numret är snyggt. Ukraina brukar alltid gå vidare till final, mycket tack vare att de mer än andra tar hänsyn till TV-aspekten i det här evenemanget. Jag brukar sällan gilla deras låtar och är inte särskilt förtjust i Gaitanas Be my guest heller men ukrainarna vet hur man paketerar sin produkt och jag tror definitivt de tar sig vidare till final.


Turkiet är landet som fram till förra året kunde leva på illussionen att de kan ställa en man som pruttar på scenen, de går vidare ändå. Förra året hände det omöjliga - Turkiet missade final och jag tror inte att det upprepas. Jag kan inte påstå att turkarna är tillbaka med besked. Introt till Can Bonomos Love me back är betydligt bättre än låten vilket gör att jag känner mig lurad rakt igenom. Men som sagt, jag tror nog att det räcker ändå.

Ett land som aldrig missat final är Georgien men det måste ju bara ske i år annars anar jag korruption i korridorerna. Deras I´m a joker är så skrattretande dålig så om det finns en jury värd namnet borde den låten försvinna redan på det stadiet. Litauen går ut sist och även om gimmicken med att börja låten med en ögonbindel bara för att den heter Love is blind är smått patetisk så vågar jag inte döma ut låtens chanser fullständigt. Men jag tror ändå att den går bort. Estlands låt Kuula måste bara ta de finalplatsen istället. Låten är oerhört vacker och bra framförd. Allt man kan begära av en storslagen ESC-ballad.

Så min gissning till final är: Sverige, Serbien, Ukraina, Norge, Turkiet, Bosnien, Slovenien, Kroatien, Makedonien och Estland.

Kommentarer:

Sverige inte längre favorit? Jo, enligt spelbolagen. Och showen såg riktigt bra ut på TV. Men. Vad sysslade Loreen med i verserna? Särskilt i den första. Ofokuserad, sjöng inte synkat och delvis surt. Och hennes avsaknad av konsonanter!! Nej, nu kommer Europa att föredra Ryssland, Italien, Serbien och Estland framför Sverige. Juryn älskar nog Serbien och Estland. Folket älskar Italien och avgudar Ryssland. Sverige femma?

2012-05-25 @ 10:03:06
#2: Micke

Som tur vad satte juryns sina poäng efter genrepet då loreen ska ha sjungit mycket bättre. Och troligen gör hon det bättre i finalen. Juryn borde gilla Sverige, Italien och Serbien. Sen finns det många stora ballader som slåss om rösterna och alla de kan knappast få poäng av juryn. Jag tror fortfarande på seger för Sverige. En femteplats vore ett stort fiasko sett till förutsättningarna.

2012-05-25 @ 13:26:12
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: