Schlager-Micke

2012-06-18
19:50:12

Ryssland var farligt nära hos TV-tittarna
Äntligen har EBU släppt de kompletta siffrorna för ESC 2012. Alltså hur juryn respektive tv-tittarna röstade i semifinaler och finalen. Jag förstår inte varför detta ska ta mer än tre veckor att få fram men men, nu ska jag inte börja inlägget med att gnälla när det finns så mycket intressanta siffror att bita i :-)

Siffrorna presenterades på eurovision.tv för några timmar sen och på den här länken finns all information i sin helhet:
http://www.eurovision.tv/page/news?id=eurovision_2012_split_jury-televote_results_revealed

Det första man kan konstatera är att Sverige vann hos både juryn och tv-tittarna, men att marginalen hos tittarna var mycket liten. Det här är inte direkt överraskande siffror med tanke på Rysslands låt och nnummer men självklart hade det varit intressant att att se en så spännande omröstning. För bara några år sen hade ju resultatet blivit just så eftersom man införde det delade systemet först 2009. Hos jurygrupperna var Ryssland inte ens topp-10 så det var ju helt klart en av de låtar som delade juryn och folket mest.

En annan var, även det föga överraskande, Turkiet. De kom fyra bland tittarna och var med andra ord tillbaka där de brukar ligga även om resultatet blev lite sämre genom att den var så långt ner som 22:a hos juryn. En annan låt där skillnaden också var väntat stor var Italien men där var det omvänd relation. Fyra hos juryn men bara på 17:e plats bland TV-tittarna. Italiens comeback i tävlingen har uppenbarligen uppskattats mer av jurygrupper än tittarna då det var liknande skillnad även förra året då de omfamnades rejält av juryn.

Men i de här siffrorna finns självklart många överraskningar - som alltid. Det mest överraskande för mig är Ukrainas siffror. Ukraina är ett land där man lätt får intrycket att de får en mängd telefonröster varje år men att juryn inte roas lika mycket av deras påkostade scenshower. I år var det precis tvärtom. Hade TV-tittarna fått bestämma hade Ukraina och storstjärnan Gaitana inte ens gått till final. Den hade kommit näst sist i sin semifinal! Snacka om vilken shock det hade varit för Ukraina.

En annan låt som delade juryn och folket var den storslagna spanska balladen Quedate conmigo med Pastora Soler. Spanien har haft förtvivlat svårt att få telefonröster under 2000-talet och även om deras placering i år var den bästa på länge så kan man inte säga att tittarna gett Spanien upprättelse. Den kom bara på 18:e plats hos tittarna men en stark femteplats hos juryn resulterade i en slutlig tiondeplats.

En väldigt tydlig tendens man kan se när man analyserar samtliga juryröster är att enligt juryn fanns det en bra semifinal och en som var skit. Sverige hamnade i den bra. I den första semifinalen kom till exempel Moldavien tvåa hos juryn. Men i finalen hade juryn den 9:a. Grekland kom trea hos juryn i samma semifinal men i finalen på 18:e plats! Detta beroende på låtarna i semi 2 som juryn uppenbarligen uppskattade betydligt mer samt big-five-länderna där alla utom Storbritannien fick relativt höga jurypoäng.

Appropå big-five så var det ett sånt land som undvek en total förnedring tack vare split-systemet - Frankrike. Frankrike fick 0 poäng av tittarna. Jag upprepar n-o-l-l !!!! Det hör inte till vanligheterna och då ska det ju tilläggas att Anggun inte är någon nobody i Frankrike så en sådan smäll hade nog tagit hårt. Hon får skicka en tacksamhetstanke till juryn.

Sist i finalen blev istället Norge. Detta trots att varken jury eller tittare tyckte att Tooji var sämst. Så kan det gå. Men för mig är årets egentliga jumbo Belgien. Lilla Iris och hennes Would you? fick två ynka poäng av tittarna i sin semi och eftersom tittarrösterna väger tyngst för mig så är den, tillsammans med Frankrike, årets största förlorare i ESC.

Systemet med att juryn och tv-tittarna delar lika på makten är inte helt okomplicerat. För mig är den verkliga vinnaren den som fått mest röster från folket. För mig är populärmusik (och TV också för den delen) sådant som riktar sig till en allmän publik. Alla som konsumerar musik blir på ett sätt experter. Självklart finns det många med enorma kunskaper om musikalisk uppbyggnad, sångteknik, arrangemang med mera. Men det intressanta är inte vilken låt som är mest avancerad eller kräver största instrumentala kunnande. För mig är det viktiga vilka låtar som folk tycker om. Trots detta tycker jag att det nuvarande systemet bör fortsätta eftersom det är det minst dåliga och detta av flera skäl:

# Man kan uppskatta låtar på fler sätt än att man fastnar på den allra första lyssningen. Vissa låtar behöver fler lyssningar vilket jurygrupperna får.

# Diasporaröstningen som innebär att personer från ett land som är boende i ett annat kan rösta på sig själv minskas. Vissa länder har en alldeles för stor fördel av detta och det är en fördel att det stävjas. Detta ska dock inte blandas samman med så kallad grannröstning som jag ser helt annorlunda på.

# Tävlingen blir mer oförutsägbar då det ibland är ganska uppenbart vilka nummer som kommer att locka tittarröster. Det kan också ge en något större betoning på musiken i tävlingen framför TV-produktionen när man kan lyssna på låten många gånger innan man avlägger en röst.

Eftersom analys av siffror är som en tre-rättersmiddag med extra allt för mig så kan jag mycket väl återkomma når jag nattmanglat de här siffrorna. Men det här får bli allt för nu och det känns skönt att konstatera att Sverige hade vunnit oavsett röstningssytem.

Kommentarer:
#1: Brita

Väldans spännande läsning Micke! Jag älskar också att analysera de här siffrorna! Ukraina, wow, tänk om de inte ens skulle gått till final! :D :D

2012-06-26 @ 22:43:02
#2: Brita

Nu har jag läst ännu mer i resultaten - spännande! Några saker man hajar till inför: Hur 17 kunde Albanien komma 3:a hos juryn? Jag trodde de skulle rösta lite mer på kvalitet än på urskrik! Och hur 17 kunde Azerbaijan komma 5:a hos folket? Världens mest intetsägande låt ju! Och mina mattekunskaper är inte nog stora att fatta hur Azerbaijans 5:e plats hos folket och 8:e plats hos juryn tillsammans kan bli en 4:e plats..?

2012-06-26 @ 22:51:07
#3: Micke

Albaniens höga poäng från juryn är jag inte så förvånad över. Jag blev rejält överraskad över deras placering men tänkte då att de allra flesta poängen måste ju ha kommit från juryn som väldigt gärna ger poäng till röster snarare än låtar. Jag blev snarare förvånad att den kom så bra hos TV-publiken som en 8:e plats.



När det gäller Azerbajdzjan så finns det en intressant konspirationsteori här. Av någon anledning har de fått 12:or från de minsta länderna i ESC i flera år och det har alltid kommit genom att det just i de länderna kommit in oproportionerligt många SMS-röster. Teorin går ut på att några personer helt enkelt beställt för att rösta på Azerbajdzjan i de länder där enskilda personer kan påverka resultatet då det inkommer så få telefonröster. Man kan läsa mer om det här:

http://12points.tv/esc-news/general/item/869-dirty-money-talks



Det skulle faktiskt inte förvåna mig om just Azerbajdzjan tar till sådana metoder eftersom de hittills framstått som totalt skrupelfria för att nå framgång i tävlingen

2012-07-04 @ 09:35:39
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: