Schlager-Micke

2011-03-12
13:00:41

Betyg och tippning av finalen
Så är det då dags att börja sammanfatta finalfältet, vad jag tycker och vad jag tror. Många har haft synpunkter på att finalen är väldigt dålig sett till de 32 bidragens höga kvalitet. Jag är inte lika besviken, även om jag håller med om att det finns många låtar som hade gjort finalen lite mer musikaliskt spretig. När jag lyssnar igenom CD:n av årets låtar så finns det helt klart låtar som hade platsat här men lägger man till scenframträdandet så försvinner en efter en. Betygen sätts som vanligt i skala 0-5, även om det framför allt är ett betygssteg som jag använder mer än de andra i år.

Lets go!

1. Danny - In the club
Startnummer ett är en av de två "heliga" startnummrena och det känns logiskt att Danny fått en av de. Han är första utmanare till Eric Saade om segern med den här klubblåten som jag egentligen inte borde gilla. Den här typen av Justin Timberlakehyllning skulle så lätt kunna bli krystad och så oerhört mycket sämre än originalet men Danny är en av finalens skickligaste artister. Sången och dansen sitter perfekt och låten höjs bra många snäpp i de sista refrängerna där Danny snyggt fyller i mellan de ständigt återkommande "In the club". Det räddar låten från att bli allt för tjatig. Jag tror att Danny kan skatta sig extra lycklig ikväll eftersom jag tror att han får festivalens bästa placering - en andraplats.

betyg: 4
tippning: tvåa


2. Sara Varga - Spring för livet
Saras sång och budskap har gått rakt in i hjärtat hos TV-tittarna. Det är avskalat, äkta och snyggt och hon har ett tilltal i låten som skiljer sig helt från de övriga bidragen. Det gör att hon inte konkurrerar om några andras röster vilket är en klar fördel och det här är finalens dark horse. Jag har flyttat den här låten högre upp för varje dag i tippningen och jag inbillar mig att den internationella juryn kommer att gilla det här - trots att de inte förstår ett ord. Sara Varga har helt klart chans på platsen efter Eric och Danny.

Betyg: 4
Tippning: trea


3. The Moniker - Oh my god
Min stora personliga favorit. Vandrandes på ett rullband och med dansande svampar i bakgrunden får the Moniker den här Beatles-pastischen att bli finalens gladaste ögonblick. Det är en svår balansgång att göra enkel musik bra. Och det är en svår konst att sjunga en låt med en melodi som svänger som en jojo och kräver tio kilo falsett. Men The Moniker klarar detta alldeles utmärkt och kan dessutom kosta på sig att vara avslappnad på scen. Han har medvind i vadslagningen just nu och tittarrösterna lät bli många. Men något säger mig ändå att jruyrösterna blir färre. Den här typen av låtar brukar allt som oftast ratas av jurygexpertis och jag tror inte att The Moniker kommer att ha med slutsegern att göra.

Betyg: 5
Tippning: fyra


4. Brolle - 7 days and 7 nights
Jag har aldrig uppskattat Brolle i större utsträckning och därför känns det ju skönt att konstatera att jag inte är något större fan av låten heller. Förutsägbar bredbent pop/rock som inte bidrar med något nytt eller spännande. Man ska inte underskatta det stöd Brolle har ute i stugorna, men det finns fler i den här finalen som också går hem i de mytiska röda husen med vita knutar. Men Brolle är inte den starkaste av de i det här finalfältet.

Betyg: 2
Tippning: nia


5. E det fel på mig?
Här blir det tvära kast. Från den artist jag gillar minst till den jag gillar mest. Det finns något lika rakt och enkelt i Lindas person som i hennes turboschlagers. Även jag kan tycka att texten är lite väl fånig och att låten musikalisk inte är den mest nyskapande som gjorts. Men det känns som att fröken Bengtzing är den enda som kan göra sådana här låtar och komma undan med den, eftersom det alltid varit hennes varumärke. Hon gjorde den strålande i Malmö och i och med att hon vann den delfinalen borde hon automatiskt vara en vinnarkandidat här, men det är hon knappast. Vid tidigare finaler har stödet för Linda visat sig vara ganska svagt när det väl kommer till final. Kanske beroende på att folk ställer sig frågan om vi verkligen kan skicka sådana här bonnaschlagers ut i Europa. Jag tror dessvärre LInda kommer att bli besviken den här gången också.

Betyg: 4
Tippning: åtta


6. Nicke Borg - Leaving home
Gruppen Takida har blivit folkliga på att göra den här typen av rockballader och det har nog Nicke Borg alla förutsättningar att bli också. Det är en stark refräng och den är trovärdigt framförd av Nicke, även om jag har svårt att köpa hans nasala sätt att sjunga. Dessutom förstår jag inte hur hans stylist tänkte. En långhårig, tatueringsprydd hårdrockare i bröllopskostym och spelemansväst? Jag brukar inte bry mig om kläder men här blev krocken för stark. Jag föredrar att blunda och lyssna, för låten är bra.

Betyg: 3
Tippning: sjua


7. Swingfly - Me and my drum
Rap i Melodifestivalen brukar i bästa fall vara en inkvoterad kaffepaus. I sämsta fall är det ett uselt skämt. Swingfly har lyckats med något så briljant som en raplåt som är rikigt bra. I synnerhet refrängen som jag bara älskar och det är ju det som är rodret i schlagerskutan när en låt ska tävla. Swingfly är ensam i sin genre och nästan ensam i att sprida sådan glädje från scenen. Hans "Boom-Chicka-Boom"-ande är finalens mest svårtippade så mitt tips får landa i mitten.

Betyg: 5
Tippning: femma


8. Sanna Nielsen - I´m in love
Jag talade om usel styling när det gällde Nicke Borg och Sanna Nielsen är ju om möjligt ännu värre i den genren. I tantlook och Maria Abrahamsson-frisyr (Svenska dagbladets ledarkskribent som till och med är osexig för att vara en ledarskribent) tar hon sig an den här skaraschlagern som vi hört många gånger förr. Att Sanna lyckades vinna i Göteborg med den här låten säger något om hur skicklig hon är på scen. Min beundran för henne som artist är stor men jag tycker inte att den här låten är mer än ett kompetent hantverk. 

Betyg: 3
Tippning: sexa


9. The Playtones - The King
Det inte ofta vi har rockabilly i finalen av MF och för mig är det välkommet, även om den här låten inte är något vi bör skicka ut i Europa. Den är full och såväl textmässiga som musikaliska klyschor men då jag inte lyssnar på den här musiken allt för ofta så känns det inte lika mycket gammal skåpmat som Sanna Nielsen. Och refrängen är det definitivt inget fel på. Men The Playtones får vara glada om de undviker sistaplatsen ikväll

Betyg: 3
Tippning: sist


10. Eric Saade - Popular
Ända sedan delfinalen i Linköping har Eric Saade varit storfavorit till segern och det finns ingen anledning att tro något annat. Saade har överlägset lägst odds, han spelas mest på Spotify, har flest visningar på YouTube med mera. Jag tycker att det här är mer ett storslaget TV-nummer än en storslagen låt. Saade är karismatisk och en skicklig dansare men en begränsad sångare. Det sistnämnda spelar dock mindre roll då körens mickar känns lika uppskruvade som Saades i den här låten. Jag tycker att den här är bättre än Manboy förra året och jag tror att vi får följa Eric Saade på scenen i Düsseldorf i maj.

Betyg: 4
Tippning: Seger!


Kommentarer:
#1: Micke A

Vi tippar rätt lika ser jag. Min Gissa Resultatet-gissning blev:

1 Eric Saade

2 Danny

3 The Moniker

4 Sara Varga

5 Swingfly

6 Nicke Borg

7 Linda Bengtzing

8 Sanna Nielsen

9 Playtones

10 Brolle



Håller för övrigt med dig om att "Leaving home" är stark som låt och jag har en känsla av att den kan kamma hem en del juryröster. Men det beror ju också mycket på vilka som sitter i juryn - består jurygrupperna endast av "schlagernördar" är nog de chanserna mindre.

2011-03-12 @ 13:46:14
#2: Micke

Ja Nicke Borg och Swingfly tycker jag är de mest svårtippade bidragen. Så det är inte omöjligt att jag gör som jag brukar - en desperat ändring minuterna innan deadline. Men jag vet inte åt vilket håll i så fall...:)

2011-03-12 @ 14:01:16
#3: Fisken

Playtones och Swingfly gör up om det!



1.Swingfly

2.Playtones

3.Saade

4.The Moniker

5 Danny

6-10 Resten

2011-03-12 @ 14:43:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: