Schlager-Micke

2011-02-20
02:36:17

Imponerande Eric!


Det blev som väntat en "Ericsgata" för Eric Saade och hans Popular. Det hade ryktats om en spektakulär scenshow och det är väl bara förnamnet. En sån här kväll hamnade alla andra i skuggan och jag fick en stark vinnarfeeling ikväll. Har vi hört årets vinnare? Ja, det kan mycket väl vara så. Även om själva nummret i mitt tycke är bättre än låten så går den inte att stå emot.

Fredrik Kempe var annars kvällens största vinnare som fick med två låtar till final. The Playtones rockabilly-hyllning tog den andra finalplatsen men jag kan tänka mig att det var hiskeligt jämnt mellan platserna efter Eric Saade. Jag kan inte påstå att the Playtones imponerade men låten är medryckande och alla låtar som har handklappspartier får pluspoäng av mig:)

Shirleys angels var eleganta och synkade på scenen. Låten är också snygg men nummret kändes överkoreograferat. Om de hade kapat bort hälften av alla moves hade den varit behagligare att titta på.

Sara Varga gjorde ungefär ett sånt framträdande jag hade väntat mig, personligt och berörande men kanske saknar låten det lilla extra. Trots den starka texten.

Jag fick ett sms från en kompis som meddelade att han röstade på mig ikväll. Det kom under Sebastians nummer. Är vi verkligen så lika?

Om jag klagade på Annielas sånginsats förra veckan så var ju det en fröjd för örat i jämförelse med Sara Lumholdts falsksång.

Slutligen så gjorde jag min bästa tippning någonsin i Melodifestivalen. Jag fick 26 poäng av 27 möjliga. Jag satte samtliga placeringar utom 7:an och 8:an som jag hade i omvänd ordning (Sara Lumholdt och Simon Forsberg). Det här innebär att jag nu klättrat upp till 3:e plats i Gissa resultatet och är två poäng från täten. Så kallat slagläge. Kampen fortsätter!

Kommentarer:
#1: Anonym

Jag började själv nynna "kall som is" i refrängen. förmodligen är Saades anhängare för unga för att ha hört den så återanvändningen var kanske ok. ;)

2011-02-20 @ 13:56:04
#2: Micke

Ja Aftonbladet slog ju upp det stort idag att det är ett plagiat av just Kall som is. Melodin är väldigt lik men jag har mer och mer börjat tröttna på den här typen av diskussioner.

En vinnarlåt kommer alltid att vara lik någon gammal låt. Jag tror det är oundvikligt. Och när Schweiz bidrag "Era stupendo" 2008 inte fälldes för plagiat av Amy Diamonds "It can ony get better" så lär aldrig någon låt göra det.

2011-02-20 @ 15:16:53
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: