Schlager-Micke

2010-05-19
23:34:55

Israel blev inför-panelens favorit
De fyra inför-programmen på SVT har nu sänts och deras favorit blev Israels dramatiska ballad Milim av Harel Skaat då den sammanlagt fick 24 av 25 poäng. Det är inte het ologiskt då det är en elegant ballad som är mycket skickligt framförd. Dessutom ligger Israel mycket högt upp hos alla bookmakers. Samtidigt tror jag att den är lite för komplicerad och svår för att nå ända fram men högt kommer den definitivt att komma. Speciellt med tanke på det röstningssystem som infördes förra året och som gäller även i år där poängen baseras på både juryn och folkets röster. Israels lär tjäna på denna regel då jag tror att deras låt blir en av juryfavoriterna. 


Israeliska sångaren Harel Skaat

Jury/folk-systemet är inte helt logiskt men jag tror nog ändå att det är det bästa systemet att tillämpa. I synnerhet då vissa länder vinner enormt mycket på sina "diaspora-röster", d.v.s. den befolkning de har i andra länder som röstar på sig själva. Samtidigt innebär det här systemet att det är mycket svårare att förutspå ett slutresultat. Nu kan ju plötsligt länder som Tyskland vinna vilket var smått omöjligt för något år sen. Tyskland är ett av de bidrag som ligger allra högst i vadslagningen och precis som med Israel så är artisten avgörande här. Med tyska Lenas speciella uttal och "lediga stil" blir låten intressantare än vad den egentligen är. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på alla gånger Tyskland varit favoriter genom åren. Det är de i snitt vart tredje år ungefär och varje gång är de inte ens i närheten av att vinna. Man bör därför alltid vara mer skeptisk när Tyskland tillhör förhandsfavoriterna än när länder som Azerbaijan, Kroatien och Armenien gör det.

De tre sistnämnda ligger alla bra till i oddsen också och alla tre är välgjorda starka låtar men spontant låter ingen av de riktigt som en vinnare heller. Men om jag måste utropa någon favorit så får det bli Azerbaijan. Deras r&b-ballad har två refränger varav den första är riktigt vacker och den andra sätter sig. Det perfekta komplementet med andra ord. Men det är många som inte vill se Azerbaijan som vinnare av ESC på grund av deras kommersiellt cyniska tänk i tävlingen. De har mer än något annat land gått in med hull och hår för att vinna och skyr inga medel. De hostar upp miljoner till utlänska låtskrivare och producenter för att skriva deras låt (i det här fallet svenskar), de lägger stora summor på att spela på sitt eget bidrag som vinnare för att förbättra landets odds och tidigare fick de som röstade i Turkiet ett sms med "tack för din röst, men glöm inte att rösta på Azerbaijan också". Jag undrar vad en sådan kampanj kostar. Uppenbarligen är det väldigt viktigt för Azerbaijan att lyckas i den här tävlingen och förra året blev de trea med låten Always.

Jag önskar att jag kunde komma med något vinnartips här på bloggen men det kan jag verkligen inte. Däremot har jag funderat allt mer över Sverige och Danmark och är inte längre lika säker på att den danska låten, som ratades i Sverige, verkligen kommer att slå Anna Bergendahl. Nej, jag tror Danmark kan bli årets fiasko i tävlingen med tanke på att det var länge sen Skara-soundet nådde stora framgångar i ESC samt det faktum att sångaren Thomas Névergreens karisma är i klass med Bosse Ringholm.

Anna Bergendahl däremot kan mycket väl få många poäng på sin personlighet. Det är svårt att bli mer "the girl next door" än vad Anna är och med tanke på nästan alla kvinnliga soloartister är långa modeller i år så kanske hon blir "den sunda kontrasten" och kan hon bli personlig med TV-tittarna under sina tre minuter så kan hon komma riktigt högt.

Kommentarer:
#1: Brita

Väldigt bra reflektioner Micke. Jag har nu betygssatt alla låtarna och kommit fram till att jag inte har någon favorit, märkligt! Men det finns många som gärna får vinna för min del, så det gör ju egentligen det roligare att titta sen. Du ska till Oslo eller hur? När drar du?

Kram

2010-05-20 @ 23:59:52
#2: Micke

Självklart ska jag till Oslo:) Jag åker på tisdag och stannar till söndag.

2010-05-21 @ 22:27:09
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: