Schlager-Micke

2010-12-13
16:37:28

Schlagerträff i Göteborg
Som alltid på senhösten (eller mitt i vintern som man får säga den här gången) så arrangerar Melodifestivalklubben lokala träffar med ett specifikt tema. Förra året var det Norge-tema då vi tittade på samtliga norska ESC-bidrag och tidigare har det varit Israel- och Finland-tema med samma upplägg.

I år var temat en anspelning på att MF-klubben fyller 25 år i år. Vi tittade helt enkelt på samtliga svenska ESC-bidrag sen 1985. Det är kanske inte det roligaste temat i klubbens historia om ni frågar mig eftersom de svenska vinnarna blivit smått uttjatade med åren och det är dessutom få av de som tillhör mina personliga favoriter. Det var inte lätt att sätta poängn den här gången. Faktum var att det fanns ett antal låtar som aspirerade på min tolvpoängare när jag begav mig till Göteborg i helgen eftersom jag insåg att jag inte hade någon given favorit alls.

Samtidigt måste man ta viss hänsyn till att en del låtar är uttjatade. För de är ju uttjatade av en anledning - man har lyssnat mycket på de för att de är bra helt enkelt. Samtidigt är det flera av låtarna som jag gav poäng som jag inte alls gillade då det begav sig. Till exempel Den vilda med One more time och Stad i ljus som jag tyckte var helt fel vinnare då, 1988 (jag höll stenhårt på 100%).

Listan var som sagt inte lätt att göra och jag vill inte offentliggöra något resultat innan det är upplagt på klubbens hemsida. Men jag kan redovisa mina egna röster. De föll som följer:

1 poäng: Imorgon är en annan dag
2 p: Evighet
3 p: E de det här du kallar kärlek
4 p: Take me to your heaven
5 p: Den vilda
6 p: Hero
7 p: Stad i ljus
8 p: När vindarna viskar mitt namn
10 p: The worrying kind
12 p: Det gör ont

Min röstning var inte helt populär. Den beöttes av ett antal "hostningar" (och nej, folk hade inte plötsligt blivit förkylda..), speciellt på The worrying kind med the Ark. Men jag kan säga så mycket som att jag inte var ensam om min 12:a.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: