Schlager-Micke

2009-11-05
17:18:14

Slutspurt i webbjokern

Det återstår mindre än 10 låtar i webbjokern och bara en av dessa 10 får en plats i Melodifestivalen. Det har varit minst sagt blandad kvalitet på bidragen av det jag har hunnit lyssna på men jag tycker att tävlingsidén är god och jag tror att den har slagit väl ut. I år kom det in strax under 200 bidrag. Bli inte förvånade om den siffran är tredubblad till nästa år, förutsatt att webbjokern finns kvar då men det tror jag mycket väl att den kan göra. Förhoppningsvis är det då fler än en webbjoker som får plats i tävlingen.

Man kan lätt tro att kvalitén automatiskt sjunker ju fler låtar som skickas in men jag tror att den här typen av tävlingsform behöver några år på sig för att komma till sin rätt. Så var det i alla fall när delfinalerna infördes i MF. 2002 kom det in betydligt färre låtar än de kommande åren till tävlingen. Ändå var det, enligt Christer Björkman, svårast att fylla ut de 32 platserna med högkvalitativa bidrag 2002, eftersom kvalitén då inte riktigt hade anpassat sig än till det som komma skulle i festivalen.

Det bidrag som fått minst antal röster försvinner för varje dag nu, men en som är kvar är Genjor McNell och låten My kind of love. Extra roligt eftersom jag känner upphovsmannen, han är med i Melodifestivalklubben och nu gläntar han alltså på dörren till att få vara med i finrummet. Låten är en discodänga sätter sig som ett klister under fotsulan, den släpper inte taget helt enkelt. Det här är, precis som de andra deltagarna i webbjokern, en demo och om den skulle bli uttagen kommer det att tillsättas en, förhoppningsvis etablerad, artist att framföra den. Jag kan tänka mig att till exempel Andreas Lundstedt skulle vara klippt och skuren för den här låten. 

Om du vill göra som jag och rösta på My kind of love med Genjor McNell så SMS:ar du 104 till nummer 72470 

Låten kan du lyssna på här:
http://svt.se/2.118545/1.1734136/104_my_kind_of_love?lid=puff_1756689


Genjor McNell alias Jörgen Frinell i aktion


Kommentarer:
#1: Anton

Tycker det är synd att så många bra har slagits ut. En anledning till det tror jag är att man får rösta 50 ggr/dygn(!) var på samma låt. Det gäller att vara den som har flest vänner eller är bäst på att mobilisera, inte att ha bäst låt. För mig är det primära att en artist sjunger OK. Det gör ingen av sångarna av de bidrag som ligger på 1-4 plats just nu.

2009-11-07 @ 15:05:45
#2: Elisabeth

Men är det inte låten vi röstar på?? Det hoppas och tror jag. När låtskrivare skickar in bidrag till Melodifestivalen skickar de en demo och någon sjunger på demon. Inte alla gånger just den sjunger sedan i Melodifestivalen. Håller inte med dig Anton - det är inte sångaren jag röstar på i allafall i webjokern utan LÅTEN. Ser potential i den och tror och hoppas att "My kind of love" vinner. Kul att du röstar du också Micke! Kram

2009-11-07 @ 19:21:44
#3: Inger

Jag röstar också på LÅTEN! Den kommer bli kanon på scenen om det blir som Genjor vill.

2009-11-07 @ 19:36:17
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: