Schlager-Micke

2009-02-20
19:20:11

Så låter bidragen i Leksand
Jag har bänkat mig framför datorn och lyssnat på klippen på svt.se på låtarna som ska tävla i delfinal 3 imorgon och det här är mina omdömen.

Velvet - The queen
Jenny "Velvet" Pettersson må vara en bortskämd diva men discorökare det levererar hon på löpande band. I The queen har hon sänkt tempot något jämfört med hennes tidigare aerobics-hits och refrängen är inte lika direkt som i exempelvis Deja vu men absolut helt okej. Tydligen väntar ett spektakulärt och snyggt scenframträdande, kanske kan det få låten att nå ut även till stugorna och inte bara till gayklubbarna.

Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox - I Got You
Det här är knappast något musikaliskt mästerverk men jag blir trots allt glad av melodin och den har en hel del sommarfeeling. I synnerhet texten. En bra sommartext ska inte tilltala personers intellekt.

Molly Sandén - Så vill stjärnorna
Det här är intressant. Om man tänker sig att den här låten skulle framföras av någon som haft stora balladsuccéer tidigare i MF så skulle det mycket väl kunna bli platt fall. Versen är riktigt snygg och refrängen lätt att minnas men knappast någon För att du finns. I alla fall inte i första lyssningen. Men nu brukar ju svenska folket vara extra snälla mot de som är med första gången och Molly kan verkligen sjunga. Det insåg jag om inte annat när jag såg henne på diggi-looturnén i somras. Med ett bra framträdande kan det här bli ett minnesvärt TV-ögonblick.

E.M.D - Baby Goodbye
Grabbarna i E.M.D får stå ut med ett hårt favorittryck i Leksand, men jag undrar hur mycket av favoritskapet som verkligen beror på låten. Efter en första lyssning är det här en klar besvikelse för mig. En förutsägbar melodi som bakats ihop med lite visslingar som förvisso kan vinna en del charmpoäng. Jag antar att de kommer att bjuda på en rejäl show för det kommer att behövas till den här låten som kvalitetsmässigt inte alls når upp till samma klass som Dannys solohits under de senaste åren.

Mikael Rickfors - Du vinner över mig
Rockigt, gubbigt och......tråkigt. Ingen tydlig melodi man kan hänga upp sig på men visst är det mycket Rickfors ändå. Men om Niklas Strömstedt inte hade fler gratisröster hos folket än att han kom sist med en trist låt så undrar jag om herr Rickfors kommer så mycket bättre.

Maja Gullstrand - Här för mig själv
En bossanova som tenderar att låta ganska fjantig med den svenska texten om att hon mår så bra, kryddat med Majas röst. En röst som är ungefär en sån röst jag skulle ha - efter att ha andats i två heliumballonger.....Men jag höjer ett varningens finger här. Lika lätt som det här kan framstå som patetiskt kan det framstå som oemotståndligt charmigt och Maja vet hur man flörtar med TV-publiken sen Fame factory-tiden.

Sofia - Alla
En helgrekisk låt som låter väldigt mycket Antique. Ja, nästan mer grekiskt än Antique om man ska vara ärlig. Men jag gillar det här. Det är ingen tuggumi-refräng som känns tjatig redan efter första gången utan en som får sitt cresendo i slutet av refrängen istället för i början av den som de flesta låtar brukar ha i MF. Men kanske är den mer en radiohit än en scen- och TV-hit men jag kan nog tänka mig att slänga iväg några kronor för att försöka få vidare den här.

BWO - You´re not alone
BWO kan balladtricksen och You´re not alone låter på många sätt ganska konventionell och behaglig. En BWO-ballad som påminner om deras tidigare ballader, exempelvis Open door och We could be heroes. Den är dessutom inte helt olik Rysslands vinnarlåt förra året, Believe, men betydligt bättre. Men ser man till historien har det ytterst sällan varit ett smart recept om man vill vinna Eurovision (och BWO har ju de pretentionerna) att kopiera förra årets vinnare. Trenderna svänger snabbare än man kan tro i ESC. Fråga bara alla Helena Paparizou-kopior som dök upp i Aten 2006...

Kommentarer:
#1: Anonym

Har en vag aning om att du skrivit om det innan, men vad är det som gör att du tycker att Velvet är en bortskämd diva?

2009-02-20 @ 19:29:20
#2: Micke

I fallet Velvet beror det framförallt på ett antal olika incidenter. Alla gånger jag bokat in enskilda intervjuer med artister i MF-sammahang så har de alltid varit på plats vid utsatt tid och varit lätta att ha att göra med. Alla utom Velvet. Där fick vi vänta och vänta och fick svar från managern att "hon dyker upp snart". Men det gjorde hon aldrig. Till slut efter 40 minuter gick vi därifrån. Jag tänkte att det var en tillfällig miss i planeringen där men liknande händelser senare får mig att tveka.



En kompis till mig har haft henne inbokad till ett gig men han avbokade till slut då hon brutit överenskommelser och varit synnerligen svår att samarbeta med. Att hon sen sticker från ett annat gig efter två låtar, trots att hon utlovat 6 låtar, höjer inte direkt popularitetspoängen.

2009-02-21 @ 08:40:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: