Schlager-Micke

2008-03-17
09:13:53

Jury eller inte
När juryn för andra gången i historien körde över folket och fick sin favorit till vinnare så är det ju ofrånkomligt att det blir en diskussion om vilken funktion juryn egentligen ska ha. Behövs juryn egentligen? Här måste man skilja på vad som är mest rättvist ur tävlingssynpunkt och vad som är bäst för Melodifestivalen som TV-underhållning. Rent tävlingsmässigt så är det ju lite smått absurt att det sitter 44 personer som har lika stor makt som 4 miljoner tittare. (Ja, det är faktiskt inte mer än 4 personer i varje jurygrupp och varför SVT väljer att ha ett så löjligt litet antal övergår mitt förstånd)

I finalen så har ju dessutom svenska folket hört alla låtarna när de tävlat tidigare plus massa gånger som de spelats på radio under festivalveckan så argumentet att juryn behövs för att lyfta fram de låtar som behöver flera lyssningar faller ju platt. På något sätt verkar nån ålderdomlig tanke finnas kvar att det finns musik som är objektivt bra och att det är den som juryn ska kredda. Nej som sagt, ur tävlingssynpunkt så finns det inte många argument för att ha en jury.

Men sen har vi det programmässiga. Juryns röster är ett inslag som är så fyllt av tradition och spänning att det vore trist att ta bort den. Det tror jag de flesta skulle tycka. Och skulle man ersätta juryn med att någon läser upp tittarrösterna i varje disktrikt istället så uppstår problemet att spänningen försvinner helt. Skillnaden mellan hur man röstar i Sverige är inte särskilt stor och poängen skulle bli i princip densamma hela tiden. I Sverige har vi testat det systemet en gång, 1993, och den omröstningen måste räknas som den mest ospännande som skådats.

I Norge har de regionala poäng och deras omröstningar kan bli väldigt spännande. Men normännen verkar ha en betydligt mindre homogen smak i olika delar av landet. De pratar ju nästan olika språk till och med beroende på var man är. I Sverige är det möjligt att Pontare skulle få några fler poäng av Umeå och Luleå och att Barbados skulle få några fler röster i Göteborg men i stort skulle det bara vara marginella skillnader. Få artister gör någon stor grej av varifrån i landet de kommer och svensken röstar inte särskilt lokalpatriotiskt.

Däremot är det två skillnader jag skulle vilja se redan till nästa år. Jag tycker det är helt idiotiskt att man kan rösta efter att juryn har gett sina poäng. Jag skulle vilja veta hur ställningen var i telefonröstningen innan folk såg hur juryn röstade. Fram till dess har ju folk verkligen röstat på den låt de gillar bäst. Sen blir det mest taktik. De låtar som ligger hopplöst efter är ju menlöst att rösta på och den som leder överlägset behöver ju heller inga telefonröster. Saken är ju redan klar..

Dessutom förstår jag inte varför folkets röster ska ges efter en bestämd skala. Alltså 11-22-44-66-88-110-132. Det gör ju omröstningen mycket mer förutsägbar än vad den egentligen är. Varför kan man inte ge poäng rent procentuellt efter hur många röster man får? Det är ju mer rättvist och dessutom mer TV-mässigt eftersom omröstningen skulle vara oviss in i det sista.

Kanske dags att skicka ett nytt mail till produktionen.

Kommentarer:
#1: Brita

Du har rätt Micke, väldigt bra förslag!Hoppas de lyssnar på dig... ;)

2008-03-17 @ 09:28:34

2006 körde svenska folket över juryn och fick sin favorit (Carola) till vinnare. Uppstod diskussion om svenska folkets funktion då? ;-) Åren 1999-2004 och 2007 hade folket och juryn samma vinnare, är det så det ska vara? Känns inte lika spännande. Jag röstar för jury.

2008-03-17 @ 09:43:39
#3: Micke

Jag har svårt att se att det skulle vara särskilt upprörande när 2 miljoner människor "kör över" 44 personer, som var fallet 2006. Jag tycker som sagt inte att man ska ta bort juryn, men det är enbart av TV-mässiga skäl som jag vill ha de kvar. Rent principiellt tycker jag inte att det finns någon logik i att några personer anses veta bättre än andra vad som är bra musik.

I så fall är det mer logiskt om de verkligen lyssnar in sig på startfältet i eurovision och efter det bedömer vilken låt som skulle ha bäst chans, men det har jag svårt att tro att de har gjort. Christer Björkman som betonar hur viktigt det är att tänka internationellt har inte hört en enda låt i årets ESC.

2008-03-17 @ 10:06:00

Herr Björkman har väl ändå hört en låt i årets ESC, Hero :-) Jag älskar juryn rent TV-mässigt men vill inte att de bara ska vara med som galjonsfigurer, de måste ha en relevant uppgift. Och jag hoppas Sverige även fortsättningsvis slipper skicka icke-låtar, Crazy Frog-bidrag, det kan juryn garantera. Annars håller jag med dig, muskisnobberi är tråkigt. Men i ESC är det ibland uppenbart att det inte är låten, utan kalkonen, som folk röstar på.

2008-03-17 @ 10:31:35
#5: Dulle

Det här med regionala poäng tycker jag är väldigt intressant. Jag håller med om att det inte märks så stor skillnad i de olika regionerna...förutom i skåne! I finalen gav Malmöjuryn 6 poäng (var det väl?) till Upp o hoppa och 12 poäng till Sibel!

2008-03-17 @ 14:19:39
#6: Micke

Ja Malmö var ett undantag i år för deras röster kändes lite småpartiska.

Annars var det väldigt fritt från lokalröstning (som det oftast är). Karlstad gav 0 till Christer Sjögren och "bara" 6 poäng till Linda Bengtzing och Växjö var en av få jurygrupper som inte gav 12 till Charlotte (trots att hon är uppväxt några mil bort).

2008-03-17 @ 14:36:11
#7: Fisken

Kicka juryn!

2008-03-17 @ 17:18:15
#8: Micke (en annan Micke :-))

Något som blivit en väldigt tydlig tendens hos jurygrupperna i MF sedan delfinalerna infördes är att de olika distrikten väldigt ofta favoriserar de bidrag som gått vidare från respektive distrikts delfinal. Malmö t.ex. som nämnts tidigare gav högsta poäng till Sibel, som kvalificerade sig från Karlskrona (tillhör Malmödistriktet). Amy Diamond fick sina högsta poäng (10) från Göteborg, och Christer Sjögren fick sin enda jurypoäng från just Göteborg. Sin enda tolva fick BWO från Norrköping (de gick vidare från Linköping, som tillhör Norrköpingsdistriktet). Otaliga exempel på samma tendens finns från tidigare år. Slump? Ett intressant fenomen iaf.

2008-05-02 @ 16:25:12

Det var en intressant synpunkt Micke, den har jag aldrig tänkt på men det är inte omöjligt att det ligger något i det. Nu har ju det i så fall ingen avgörande betydelse eftersom det då bara rör sig om en av elva jurygrupper men det påminner lite om tiden 1982-2001 då Stockholm, Göteborg och Malmö turades om att arrangera MF. Av någon märklig anledning var det alltid fler västkust-artister när det arrangerades i Göteborg, fler skåningar när det var i Malmö och fler Stockholmare när det var i Stockholm...

2008-05-02 @ 22:35:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: