Schlager-Micke

2008-02-08
15:31:58

Mina betyg på Göteborgslåtarna

Line Of Fire"  - E-type & the Poodles
Versen är mycket lovande och det är en perfekt starter på årets Melodifestival, men jag hade väntat mig lite mer av refrängen. Men framträdandet är maffigt och när Poodles-sångaren Jakob Samuel blir kastratsångare i slutet av låten då känns det vasst. 
Mickes betyg: 4

Alla gamla x" - Face-84 
Låten kändes som ett skämt första gången man hörde den, men texten är väldigt rolig och på något märkligt sätt smittar den av sig. Den är kriminellt trallvänlig men man har svårt att fatta att tjejerna faktiskt är födda 1984. 1994 hade varit mer sannolikt. Tittarna på lördag kommer bara höra låten en gång och dessutom finns det påtagliga brister i sången som inte lär bli bättre på lördag. 
Mickes betyg: svag 3:a 

Deja vû" - Velvet
Klockren eurodisco, varken mer eller mindre. Ni kommer känna att ni har hört den förr men det behöver i sig inte vara en nackdel. En nackdel är dock att discopubliken inte är tillräckligt stor så det räcker nog inte att nummret är perfekt koreograferat och väl sjunget.
Mickes betyg: stark 4:a

Lullaby" - Brandur
Väldigt svårtippad. Det är en vacker låt, stämmningsfull i moll med begravningskören i bakgrunden. Brandur kommer säkerligen att få en hel del tjej- och gayröster och han är duktig och går genom rutan. Som ni märker är det här svårtippat men problemet är att den behöver många lyssningar.
Mickes betyg: svag 3:a

That's Love" - Michael Michailoff
Visst kan man rippa Karl Martindahl om man tycker det är kul men låten är inte särskilt kul för det. Opersonlig och tar inte vägen nånstans. Gonatt!
Mickes betyg: 2

Thank You" - Amy Diamond
Ruskigt effektiv poplåt som framförs oerhört proffsigt av Amy. När energiknippet från Jönköping stormar fram kommer inte många att kunna stå still. De är redan på väg till telefonen. Precis som i E-type och Poodles så är versen bättre än refrängen men det här räcker gott och väl ändå till final. 
Mickes betyg: stark 4:a

Visst finns mirakel" - Suzzie Tapper
Mycket svårbedömd. Jag tycker inte att hennes framträdande är starkt men det tyckte jag inte heller att Serbiens Marija Serifovic var förra året. En journalist på GP som jag pratade med i pressrummet sa att den avskalade enkla grejen var det som gjorde att den stack ut bland alla bomber, grisfester och Amy Diamond. Och hon kanske har rätt. Men än så länge har jag inte fastnat för den. 
Mickes betyg: 2

I Love Europe" - Christer Sjögren 
Jag har redan sagt det mesta om den här låten och det änns lite fantasilöst att fortsätta såga så jag säger helt enkelt att Christer hör hemma i tävlingen. För den här låten kommer det snackas om, länge. 
Mickes betyg: 1 


Kommentarer:
#1: Fisken

HEJA CHRISTER!!!

2008-02-08 @ 20:07:29
#2: Alextine

Lots of great info, keep up the good work!

2009-03-24 @ 09:53:46
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: