Schlager-Micke

2008-02-20
15:06:08

Indie-schlager
Idag har det varit en hel del schlagersnack för min del. Först ringde tidningen Resumé och ville köra några snabba frågor om Melodifestivalen. Det var mycket på temat "fel låt vann". Ett tema som faktiskt känns ganska ute idag. Löpsedlarna med "Fel låt vann" är inte så lite 90-tal.

Sedan delfinalerna infördes i MF 2002 så har den löpsedlen inte synts till alls. Nu handlar löpsedeln istället antingen om "den galna efterfesten", att "telefonlinjerna brakade samman" under omröstningen eller att vinnaren "förföljs av en galen stalker". Löpsedeln "Fel låt vann" framstår ju som komiskt osexig i dagens mediesamhälle. Men hur som helst så plattrade jag på lite om fenomenet Melodifestivalen i alla fall och det kommer tydligen att dyka upp i sista sidan av Resumé som kommer ut imorgon.

Strax därefter ringde Falu-Kuriren och intervjuade mig om Indiemusikens koppling till Melodifestivalen. Eftersom jag ser mig själv som Sveriges minst alternativa människa så trodde jag aldrig någonsin att jag skulle bli intervjuad om någon indie-relaterat. Men det är ett intressant ämne när två världar krockar som Indievärlden och schlagern, så det pratade jag gärna om. Det är ju extra aktuellt nu när indiebandet Eskobar ska tävla i MF nu på lördag. För just indiemusiken är väl den som hållit sig borta längst tid från MF. Det har förekommit hårdrock, opera, jazz, hiphop och ja, det mesta i MF de senaste åren, utom indieband.

Det är egentligen inte så konstigt kanske eftersom det är två diamentrala kontraster vi talar om. I indievärlden är det second hand, svårmod och små skivbolag som gäller. I schlagervärlden glitter, klackarna i taket och skivbolagsjättar. Men vem vet, en vacker dag kanske det är tvärtom. Då ser vi kanske lyckliga indieband som talar ut i intervjuer om alla sina ex och sina alkoholproblem och vi ser introverta schlagerartister som inte vill uttala sig och som enbart uppträder på Emmabodafestivalen. Vem vet...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: