Schlager-Micke

2008-02-16
14:54:40

Delfinalen i Västerås verkar bli en höjdare
Jag är inte på plats i Västerås på den här delfinalen utan den blir en gammal hederlig TV-kväll för min del. Det passar ganska bra för att jag har dragit på mig en förkylning och hade nog inte orkat med en till delfinal på plats direkt efter den förra ändå. Men jag har lyssnat på det lilla som man får höra av låtarna innan sändning, en dryg minut på SR och helhetsintrycket är positivt. Nu har iof de flesta låtar en tendens att låta bättre på CD än live men sen finns det ju också undandtag. Jag är säker på att Carola och Andreas Johnsons "One love" kommer att låta ruskigt bra när det väl är så scenen och givetvis går de till final. Den här gången är det de övriga sju som slåss om den andra platsen.

Där känns det verkligen som att det finns två tydliga kandidater, Ola och Sanna Nielsen. Efter första genomlyssningen så kändes Sannas låt mer direkt och starkare. Och eftersom tittarna bara hör låtarna en gång så går jag på det intrycket. Dessutom är Sanna Nilesen Sverige kanske mest underskattade artist. Man vet att när hon går upp på scenen så kommer och göra sin låt 100% rättvisa och mer därtill. Hon har aldrig gjort ett  "okej" framträdande i Melodifestivalen. Hon har alltid varit magnifik.

Men varför räknas aldrig Sanna som förhandsfavorit när hon tävlar? Kanske beror det på att hon är ungefär som Curlinglandslaget i OS, osynlig 95% av tiden förutom när det närmar sig ett "stort mästerskap". Mellan festivalerna är det inte många som bryr sig om henne. Det skrivs aldrig om henne i tidningarna, hon är sällan med i TV, inga skandaler. Men sen dyker hon upp ungefär vartannat år och folk blir lika överraskade varje gång över hur duktig hon är. 

image144

Jag gissar att Sanna tar den andra finalplatsen men det kommer att bli stenhårt mellan henne och Ola. I Melodifestivalklubbens tippning har Sanna snittplaceringen 2,53, Ola 2,58. Här snackar vi spurtstrid!

Annars så fastnade jag för de där Rongedal-gubbarna. Låten låter mycket Mika och det räcker för att jag kommer att rösta på de. Otroligt medryckande.

Alexander Sköld går ut som nummer 4 och det är en ganska märklig snubbe. Han var med sista säsongen av Fame factory och gick till final. Inte för att han blev framröstad till finalen utan för att Bert gav honom ett wild card. Han verkade inte särskilt tacksam över det utan mest irriterad över att han inte vann. Trots att han var tusen klasser sämre än de bästa. Han gav dessutom ett synnerligen märkligt intryck när en kollega i Melodifestivalklubben intervjuade honom tidigare.

Men nu väntar jag med spänning på det som komma skall. Dags att sticka till affärn för att inhandla TV-tilltugg.

Kommentar:
#1: Linda

ska bli en härlig TV-kväll! "Mello" är så smarrigt, underhållning på högsta nivå! :)

2008-02-16 @ 17:04:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: