Schlager-Micke

2007-05-04
23:31:17

dags att summera inför-ESC
Mitt i allt Gomorron Sverige och all packning inför finlandsresan imorgon så hann jag se det sista inför-ESC nu under fredagskvällen. Jag har ju gett betyg efter varje program och tänkte göra ett slutbetyg nu. Som helhet har det varit en bra panel och programmets koncept är väldigt roligt och intressant med en person från varje land och den samling av olika karaktärer som redaktionen på programmet uppenbarligen är mycket noga med att sätta samman.

Thomas Lundin
Jag har sagt det förr. Utan Thomas Lundin skulle det här nordiska rådet tappa den mesta av sin trovärdighet. Thomas är garanten för kunskap och seriösa bedömningar av låtarna. Dessutom utan att vara korrekt och tråkig, tvärtom så lyckas han med det Per Sundnes misslyckas med: Sköna one-liners som både har humor och insikt. Thomas enda minus är väl egentligen att han genom åren visat sig mindre bra på att tippa rätt vinnare, kanske var det därför han aldrig uttalade någon tydlig segerkandidat i år. Annars har du varit lika stabil som alltid, Kitos Thomas!
Betyg: stark 4

Per Sundnes
Vad gjorde karl i det här programmet? Har han sagt någonting som är värt att lägga på minnet? Han har radat upp 5:or till de nordiska grannarna och sågat i princip allt annat. Men inte med några Andreas-Lokko-argument som trots allt har med musik att göra utan han har hittat alla tänkbara, märkliga skäl till att dissa allt som inte luktar norden. Trångsynthet är bara förnamnet...
Betyg: svag 1

Charlotte Perelli
Glad, rolig, brutalt ärlig. Ja, Charlotte har varit 10 gånger bättre än jag hade vågat hoppas på. Istället för att som förra gången prata om konstiga videor och fel forrrrum så har hon nu verkligen snackat om låtarna, stylingen, rösterna. Jag hade gärna suttit bredvid dig i soffan i Gomorron Sverige Charlotte!
Betyg: stark 4

Adam Duvå Hall
Precis som förra året fick danskarna inta rollen som klassens clown i sällskapet och Adam har gjort det med bravur. Hans tajming är stundtals fenomenal. Ingen kan som han säga så mycket med endast ett ansiktsuttryck, en kort paus och sen betyget. Efter att i första programmet satt betyg på vinflaskor och annat krimskrams så bättrade han sig snabbt och har verkligen i min mening, gjort seriösa bedömningar på låtarna. Hans insats efter Lettland blev i mitt tycke årets clou. Först nolla, sen ändrade han sig till......5:a! Och sa bara "det här är genialt, det är bara vi som inte fattar det"......
Betyg: stark 4

Eirikur Hauksson
Det finns något skönt med att Eirkiur som musikalisk rebell i schlagersammanhanget år efter år dyker upp i nordiska rådet. Han har en skön självdistans och normalt sett vassa, ärliga kommentarer. Det sistnämnda har det varit betydligt mindre med i år, vilket är synd men samtidigt logiskt eftersom han själv deltar. Men han har blivit lite mer avslappnad under programserien och jag hoppas att han är tillbaka nästa år.
Betyg: 3

Christer Björkman
Har inte betygsatts innan och jag ska inte göra det nu heller. Till skillnad från många andra så har jag aldrig stört mig på hans påstådda mediekåthet. Vi har Christer att tacka för att melodifestivalen är så bra som den är. Ingen brinner för tävlingen som han och att få vara programledare för det här programmet är väl det minsta han kan få begära. Dessutom tycker jag att han hanterar ciceron-rollen på ett bra sätt.

De nordiska "kändisarna"
Vad fyller de där så kallade kändisarna för funktion? Varför ska de släpa fram massa kändisar som ska bedöma de nordiska bidragen när de ändå kommer att betygsättas? Inte mycket har sagts från de "kändisarna" som är värt att lägga på minnet. Och den där skäggiga dansken verkar ju komma från en annan planet. Han kan inte ha sett en enda eurovision eller veta vad det är som funkar i tävlingen "Norge har en mycket stor chans att vinna!". Gonatt gubbe! Ta bort hela det där momentet och ägna mer tid åt låtarna som ska tävla istället.

Kommentarer:
#1: Brita

Heja Micke!
Ha det så jättebra i Finland.

Kram

2007-05-05 @ 17:38:33
#2: Brita

Kolla min nya hemsida! Där finns länk till min blogg. ..

2007-05-05 @ 21:12:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: