Schlager-Micke

2013-02-16
15:12:00

Terapitippning
Jag spelar ytterst sällan om pengar i något sammanhang. Kanske har det med min smått neurotiska inställning till pengar att göra, att inte slösa på något som kan gå förlorat. Eller så har det att göra att jag hatar att förlora mer än jag älskar att vinna. Om man spelar pengar och förlorar har man inte haft roligt när man spelat, så enkelt är det. Men det finns undantag när det gäller spelande för min del - terapispel. 
 
Kort sammanfattat handlar det om att det jag minst helst ska hända, det spelar jag på. Detta som en ren emotionell kompensation. När jag tittar på längdskidor finns det inget jag avskyr mer än att se den kaxige norrmannen Petter Northug söndagspromenera i några mil för att sedan spurta förbi alla andra och vinna. Alltså spelar jag alltid på Petter Northug som vinnare och det har gjort mig några hundralappar rikare (men knappast lyckligare).
 
Detta kan appliceras på gubbtrion Ravaillacz ikväll. Jag vill nämligen inte ha någon ny "Ranelid-chock" om de går vidare ikväll. När Ranelid gick till final fick jag ingen kompensation i form av poäng i "Gissa resultatet" eller inspelade pengar. Det var bara 100% elände. Så jag får väl lägga en slant på att gubbarnas trötta schlagerparodi går till final..
 
Nu är inte terapi enda anledningen till det. Gårdagens publikundersökning visar att de har publiken med sig och de sticker onekligen ut i detta jämntjocka startfält. Publikundersökningen igår fick följande resultat:

1. Eddie Razaz - Alibi 183 röster -> 21,1%
2. Amanda Fondell - Dumb 177 röster -> 20,4%
3. Ravaillacz En riktig jävla schlager 134 röster -> 15,5%
4. Martin Rolinski - In and Out of love 111 röster -> 12,8%
4. Janet Leon - Heartstrings 111 röster -> 12,8%
6. State of Drama - Falling 94 röster -> 10,9%
7. Caroline af Ugglas - Hon har inte 29 röster -> 3,4%
8. Elin Petersson - Island 27 röster -> 3,1%

Min tveksamhet till Eddie Razaz nummer kvarstår trots den här framgången. Hur många välsynkade dansnummer av unga killar orkar tittarna med. Är det någon TV-tittarna har dåligt med så är det tålamod. Är det något man uppfattar som upprepning och inte tillräckligt spännande så kan de falla pladask. Nu tror jag kanske inte Eddie floppar helt men det är knappast någon fördel att det finns en annan liknande låt i startfältet, Janet Leon. Jag tror inte rösterna räcker till här och jag tror inte någon av dem går till final. 

Min troligaste finalist är Amanda Fondell. Idol-vinnare ska aldrig underskattas då de lärt sig bättre än några andra konsten att tala till tittarna. Amanda är dessutom en tjej med ett egeet scenspråk och stor integritet och låten Dumb är inte alls dum. 
 
Idol-vinnaren Amanda Fondell

Caroline af Ugglas skrämde ju nästan slag på mig 2009 då hon var en hårsmån från att vinna hela MF med Snälla snälla. Jag var glad att hon inte gjorde det då och jag är inte särkskilt imponerad av henne nu heller. Texten till Hon har inte känns djupt personlig och stark men det är inte ofta någon låt går vidare i den här tävlingen på grund av texten. Och en liten tankeställare får man ju när de två avskalade, berättande låtarna hittills i år (Anna Järvinen och Rikard Wolff) båda har floppat. Detta säger betydligt mer än att hon kom näst sist i publikundersökningen för det brukar avskalade låtar göra. Caroline har dock ingen tydlig konkurrent i sin genre utan konkurrerar nog den här gången med minnet av Snälla Snälla
 
Jag gissar följande:

Till final:
Amanda Fondell (säkrast in i kameran och en låt som känns fräsch)
Ravaillacz (terapi)

Till andra chansen:
Eddie Razaz (han vann trots att genrepet)
Martin Rolinski (för att låten är bäst, yoghurt-effekten är dock överskattad)

Floppen:
Janet Leon

Kommentar:
#1: Eulenspiegel

Oerhört intressant deltävling. Framför allt eftersom det inte finns någon riktigt given finalist. Den enda som känns given på något sätt är Amanda. Sedan är det öppet fält för i princip samtliga utom Elin. Personligen hoppas jag även på Caroline och Martin. Jag är däremot ytterst tveksam till att herrarna i Ravaillacz skulle kunna ta sig till final. Jag räknade dem till de chanslösa i början av veckan men de har stigit så smått. Dock kan jag inte pressa dem högre än till Andra chansen. Det känns helt enkelt för mossigt, hela deras nummer, för att jag publiken skall kunna gå igång på det helt och hållet. Känns på något sätt som en upprepning av Östen Warnerbrings "En valsfan" från 1967, att ironisera över en genre på det här viset.

2013-02-16 @ 16:46:43
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: