Schlager-Micke

2015-02-08
12:21:46

Whats app Molly?
Mer än 1,2 miljoner röster inkom igår. Jag upprepar, mer än 1,2 miljoner röster!!! I en delfinal som var ytterst medioker. Hur är detta möjligt? Jo, med appen. Det här är rekordsiffror så det stänker om det. Men hur ska man egentligen värdera det här röstantalet? Helt klart är att den nya appen, som jag uppfattade som svårbegriplig och märklig, blev gårdagens stora snackis. Och även om det lätt går inflation i ordet röstskandal under varje Melodifestivalturné så är jag beredd att hålla med den här gången. Detta var inte rättvist mot Molly Pettersson Hammar. 
 
Förklaringen är enkel. Det tog väldigt lång tid att installera appen (som jag betvivlar att särskilt många hade laddat ner innan sändning, SVT hade inte lyckats förmedla budskapet om appen särskilt väl). Jag gjorde ett försök att installera den men lyckades inte. För andra som lyckades kom de igång med appen framåt låt 2,3 eller 4. Då var det för sent att rösta på låt nummer 1 - I´ll be fine med Molly Pettersson Hammar. 
 
 
 
Nu ska jag säga att jag inte var särskilt imponerad av den låten. Så jag sörjer knappast för egen del men det känns inte som att låtarna tävlade på samma villkor igår och det gör mig irriterad. Att SVT påstår att detta inte påverkade slutresultatet är deras standardsvar. Men det vore obegripligt om det stämmer. I en vanlig telefonomröstning hade det förmodligen inkommmit runt 400 000 röster igår. Den här delfinalen var inte bättre än så. Nu blev det tre gånger så många och de allra flesta hann inte rösta från början. Detta behöver inte innebära att det blir samma problem nästa vecka. Då har förmodligen de flesta installerat appen och förstått hur den fungerar men problemen slutar inte här. För mig finns det fler frågor att ställa. 
 
Varför publicerar SVT resultatet av omröstningen på appen innan de läser upp de som gått vidare? Normalt sett är SVT nitiska med att inga röstningssiffror får komma ut. Nu begår de harakiri på sig själva med att läcka allt innan Robin och Sanna läser upp de som gått vidare. Det tar ju bort spänningsmomentet fullständigt! Det moment som hela den här tävlingen bygger på. För min gissning är att minst 80% av rösterna som inkom igår kom från appen. 
 
Hur kommer det sig att hjärtat nere i det vänstra hörnet så exakt likadant ut under varje låt? Skulle inte hjärtat symbolisera hur mycket folk röstade under låten? Är det då rimligt att folk tyckte exakt lika mycket om varje låt? För faktum är att så var det. I varje låt var hjärtat mörkt i 27 sekunder för att sen blixtra exakt lika intensivt under resten av låten. Folk tryckte enligt hjärtat lika intensivt under Daniel Gildenlöws låt som Eric Saades. Ja eller hur...SVT. Lägg ner hjärtat i vänstra hörnet nu eller säg som det var - att det var fejk. Den var automatinställd på 27 sekunder.
 
Hjärtat innan 27 sekunder
 
 
och hjärtat efter 27 sekunder
 
Om jag hade lyckats installera appen igår så hade jag ändå inte röstat på någon låt. Gårdagens startfält innehöll inga kalkoner. Det fanns ingen struken geting så att säga. Men högstanivån var låg. Och då är även Saade inkluderad. Numret är jättesnyggt och Saade är en sann entertainer som jag gillar. Men låten var inte mer än okej för mig. Och Jessica Andersson överraskade mig rejält genom att gå till final med en låt som inte heller är dålig men dock väldigt förutsägbar. För mig hade gärna Elize och Richard fått vara där istället då deras One by one i alla fall kändes lite spännande. 
 
Nu blev det mycket gnällande här men en stor eloge ska jag ge till Robin och Sanna. I synnerhet till Sanna. Man kan inte tro att hon saknar erfarenhet av att vara programledare när man såg henne igår. Hon var hur proffsig och bra som helst! Filippa Bark däremot......Okej, jag har gnällt tillräckligt nu men att ha med henne i festivalen kan vara 2000-talets sämsta idé sen man införde teliaaktien på börsen hösten 2000. 
 
 
 

Kommentarer:
#1: Hanna Lundqvist

Inte så spännande kommentar, men håller med om ALLT...

2015-02-08 @ 16:05:48
#2: Micke

Kul att du läser min blogg Hanna :-)
Och trevligt att du håller med ;-)

2015-02-15 @ 14:32:25
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: