Schlager-Micke

2014-03-10
16:19:10

Sämsta tittarsiffrorna sedan 1999
3 302 000 människor såg finalen av Melodifestivalen i lördags. Det är en siffra som skulle firas med tårta och champagne om det gällde något annat TV-program. Men för Melodifestivalen är detta inte bra. Det är faktiskt riktigt dåliga siffror. 

Melodifestivalen har inte haft det lätt i år. Hård kritik mot programledare och i synnerhet manus, en röstningsrobot som avslöjade brister i röstingssystemet och teknikstrul i Andra chansen som var betydligt värre än tidigare teknikstrul i historien. Men av alla dessa bakslag så tycker jag att tittarsiffran på 3,3 miljoner från finalprogrammet är det som svider mest. Det är på något sätt slutbetyget från tittarna för hela säsongen och i lördags hade SVT inget OS att skylla tittarflykten på. 
 
Normalt sett ligger tittarsiffrorna i finalen mellan 3,7-4,2 miljoner. Förra året tittade 4,1 miljoner och tittartappet på 800 000 från ett år till ett annat är det största sedan delfinalerna infördes. Och faktum är att fler såg den urusla finalen 2001 än finalen i lördags. 2001 bestod Melodifestivalen av en enda finalkväll och de mest namnkunniga artisterna var Barbados och Friends. För mig är det svårbegripligt att lördagens starka finalfält lockade förre tittare.
 
Vad är då orsaken? Det är ju inget nytt att Melodifestivalen blir kritiserat i media, det är mer regel än undantag och att tidningarna gnäller om ditten och datten tror jag inte påverkar nämnvärt. Däremot har det saknats riktiga snackisar i år som har engagerat tittarna. De största stjärnorna har inte varit med, de kontroversiella figurerna har lyst med sin frånvaro, det har inte kommit något genombrott i form av spekakulär pausunderhållning eller liknande heller. Nu är detta något som är svårt att få med varje år. Det finns inte hur många superstjärnor eller kontroversiella personer i Sverige som helst. 
 
Men det är samtidigt en sak vi lätt glömmer. Melodifestivalen jämförs bara med sig själv. När media kritiserar MF kan de bara jämföra med de år när MF har varit bättre. Har ni läst någon krönikör eller tyckare säga att Melodifestivalen bör göras mer som Lets dance? Eller att man borde ha lika många röstande som i Idol? Eller att tävlingen borde locka fler artister som i.....ja i vilket TV-program då? Nej. Melodifestivalen kan bara jämföras med sig själv. Och jag har överhuvudtaget inte läst många konstruktiva åsikter om hur programmet ska förändras. Vilka artister som bör ställa upp för att det ska bli intressant. Eller hur man ska ändra tävlingsmomentet. 
 
Själva strukturen för programmet tycker jag fortfarande fungerar bra. Däremot finns det vissa mindre saker som bör ändras som jag nämnde i min text igår. Men det är knappast något som kommer att påverka tittandet utan mer teknikaliteter som är störande. Men om SVT lyckas bra i sin programledarrekrytering nästa år och om de lyckas få någon omskriven, omtalad, stjärna att ställa upp så tror jag att många tittare kommer att komma tillbaka. 

Kommentarer:
#1: Brita

Vad tycker du om Norges låt Micke? kram /B

2014-03-17 @ 23:51:16
#2: Micke

När jag såg den norska finalen så tyckte jag att den var lite väl pretto men när jag sen lyssnat på den några gånger så växer den. Den känns genuin och med en text som är "på riktigt" så jag tycker nog att det är en av de bästa balladerna i ESC i år. Textmässigt är den klart bättre än Undo men som helhet föredrar jag nog ändå Sveriges. Musikaliskt är den starkare

2014-04-09 @ 14:43:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: