Schlager-Micke

2014-02-02
13:39:00

Ellen - en underbar skräll!
Den vackert avskalade Songbird med Ellen Benediktson tog sig direkt till final igår och det var ett resultat som gladde mig mycket. Att sjunga en avskalad låt ställer höga krav på artisten, man har liksom inga körer eller maffiga ljudmattor att luta sig emot utan är helt utlämnad i sin kommunikation med TV-tittarna. Ellen klarade detta galant och visade att en "avsluta kvällen med att dricka ett glas rött"-låt visst kan gå direkt till final. Normalt sett behöver den här typen av låtar fler lyssningar och går de till final så är det i så fall via andra chansen men igår fungerade det ju alldeles utmärkt.

 
Desto mindre nöjd var jag med den andra finalisten. Jag har svårt att förstå mig på Yohio och är redan rejält trött på hans attityd i media som tar sig märkliga uttryck. Han verkar synnerligen angelägen om att allt han gör ska ske på hans villkor och att han har 100% integritet men det verkar ju inte gälla musiken. Eller är hans varumärke just att ha spektakulär utstyrsel, vara så hemlighetsfull som möjligt och sjunga så medioker radiorock som möjligt? Det är som om Marlyn Manson skulle börja sjunga covers på typ......Brolle. I Yohios värld verkar det ju vara viktigare att hålla handen för ansiktet i TV om inte sminkösen dykt upp än, än att sjunga något som berör. Det återstår att se hur internationella juryn bedömer honom den här gången i finalen. 

Den person jag helst hade sett vidare till final tillsammans med Ellen var Helena Paparizou. Jag har svårt att se varför hon inte röstades dit. Vad var det som saknades? Den här typen av moderna poplåtar framförd av en sångerska med nattklubbskänsla har visserligen ofta svårt att ta sig vidare. Det har Janet Leon, Amanda Fondell, Love generation med flera fått uppleva tidigare. Men jag tyckte ändå att numret var så pass snyggt, låten så pass bra och Helena så pass bra att det mer än väl skulle kompensera detta. För mig doftade låten inte bara final utan hade även klar ESC-potential. Jag håller redan en tumme eller två för att Helena ska ta sig vidare från Andra chansen. 

Jag såg på Facebook att det var mycket negativa kommentarer om programledarna. Visserligen ingår det nästan i dramaturgin att programledarna ska bli missförstådda i första programmet och sen brukar det vända i program två. Normalt sett brukar jag ha svårt för skämten i MF men till skillnad från de flesta tyckte jag Anders och Nour var riktigt roliga igår. Kanske var det för att manuset gick lite utanför ramen med danskskämt och galna tal till nationen från Anders Jansson. Så man kan säga att det komiska tilltalet var lite smalare i år än det brukar, jag hoppas att det fortsätter så. 

 

Gårdagens största "Varför": Clara Henrys inhopp i green room. Fullständigt obegripligt manus (jag såg dock Clara i inför-programmet igår och där var hon riktigt bra så hon är värd fler chanser)

Gårdagens näst största "varför": Sylvester Schlegel. Han kanske skulle slå en signal till sin kompis Ola och få förklarat hur man skriver en hit

Men som helhet var jag riktigt nöjd med den här deltävlingen. Startfältet som helhet var starkt, i synnerhet för att vara delfinal 1. Jag hade inte protesterat om Linus Svenning gått vidare heller och om Mahan Moins låt Aleo hade haft lika bra verser som refräng så hade den gärna fått ta sig vidare den med. 



Kommentarer:

Hej Micke,

Mitt namn är Lena Berggren och jag arbetar på Destination Läckö-Kinnekulle AB i Lidköping. Vi planerar en bloggresa här i trakterna i anslutning till Andra chansen som går av stapeln här i Lidköping den 1 mars. Vi skulle vilja kontakta dig lite närmare, har du någon mailadress där vi kan nå dig?
Med vänliga hälsningar

Lena Berggren
Marknadsassistent
Destination Läckö-Kinnekulle AB
Tel. 0510-20020

2014-02-05 @ 16:52:22
#2: Micke

Hej Lena!
Du når mig enklast på [email protected]
/MIcke

2014-02-07 @ 13:18:10
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: