Schlager-Micke

2013-05-18
14:39:00

Tippning av finalen
Det får bli en väldigt snabb analys av vad jag tror inför finalen ikväll. Mitt utgångstips är följande:

Danmark är storfavorit och har varit det hela tiden. Storfavoriter håller oftare än de faller i de här sammanhangen så ja tror trots allt att Danmark vinner ikväll. 

Tvåa tippar jag faktiskt Nederländerna. Anouks Birds har ett väldigt speciellt tilltal och kommer att få väldigt mycket juryröster. 

Georgien tror jag kan blanda sig i slutstriden också. De går ut sist av alla ballader och låten är lätt att ta till sig och numret effektfullt. 

Kvällens skräll gissar jag är Moldavien. Hela ex-jugoslavien är borta från finalen men alla de länderna kommer att rösta. Var kommer deras poäng att hamna? En del kommer nog tillfalla Grekland men jag tror även att en del kan hamna hos Moldavien. En låt som känns som en jurylåt och som dessutom har en effektfull gimmick med klänningen som reser sig. 

Hela Norden är med och flera av bidragen är starka, inte minst Danmark. Poängen kommer inte räcka till för alla nordiska länder och jag tror tyvärr att detta kan innebära att det blir en svensk flopp ikväll. Dessutom tycker jag Robins nummer är märkligt. Jag tror även att Finland kan floppa ikväll. 

Om några timmar vet vi, då sitter jag i arenan tillsammans med 11 000 andra ESC-entusiaster men min topp-5 är alltså:

1. Danmark
2. Nederänderna
3. Georgien
4. Grekland
5. Moldavien

Sist tippar jag Spanien. 

Kommentarer:
#1: Eulenspiegel

Heja Nederländerna, säger jag bara. Tyvärr tror jag inte de kommer ha något i toppen att göra. Den kommer att utgöras av:

1. Danmark
2. Azerbajdzjan
3. Ukraina
4. Ryssland
5. Norge

Sedan följt av Grekland, Moldavien och kanske Georgien. Och ja, jag tror också att Spanien kommer sist. De eller Belgien.

2013-05-18 @ 17:55:13
#2: Micke

Ojojoj, det var en imponerande tippning! Jag vet knappt någon som satte toppen så bra som du! Nederländerna var uppenbarligen en hajp som jag drogs med i nere i Malmö, bl.a. på grund av ryktet som sa att de hade vunnit semi 1 före Danmark. Ibland är sådana rykten sanna, den här gången var de det inte.

2013-05-19 @ 20:04:30
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: