Schlager-Micke

2013-03-10
18:09:00

Vilken skräll Robin!
Att 2013 års vinnare av Melodifestivalen skulle heta Robin Stjernberg hade jag aldrig trott. Det hade uppenbarligen inte Robin heller om man ska tolka hans fantastiska reaktion då segern förkunnades. Det var så underbart att få se en geniun chock i den här tävlingen. Han fattade verkligen inte att det var sant och jag har sett de där bilderna flera gånger om. Jag älskar verkligen att se det!
 
Robin lyckades göra det som ingen annan gjort innan, att gå via andra chansen och vinna hela tävlingen och det måste vara ett besked som är guld värt för SVT. Nu, efter mer än 10 års "andra chansande" så får den deltävlingen en helt annan tyngd framöver då Robin banat vägen. Sanningen som gällt tidigare i MF har nämligen varit enkel - vinner du inte din delfinal vinner du inte finalen. Inte ens de som kommit tvåa i sin delfinal (och alltså gått direkt till final) har lyckats vinna. Robins resa i tävlingen är alltså unik. 
 
 
Det andra intressanta med Robins seger är att folket inte fick sin vilja igenom utan att internationella juryn körde över folket den här gången. Självklart är det massa tittare som nu ringer in till kvällspressen och säger att det är skandal att inte folkets vinnare vinner. Jag har alltid tyckt att det är problematiskt när folkets vinnare inte vinner men jag tycker att det är en annan sak att bli överkörd av en internationell jury än en svensk. Det är ju tittarna i Europa som ska rösta på Sverige i ESC, inte svenska jurygrupper. Jurygruppernas dom var visserligen långt ifrån enig men på en punkt talade de sitt tydliga språk - Yohio. 
 
Allvarligt, hur bra idé hade det varit att skicka Yohio till Malmö när internationella juryn bedömde den som näst sämst av alla tio låtarna? Det hade inte varit bra för Sverige och definitivt inte för Yohio själv. Han borde vara mer än nöjd med att slippa få ett ESC-debacle tidigt i karriären och samtidigt kan han ju nu ses som den moraliska vinnaren då han fick flest röster från folket. Dessutom kan han ju komma tillbaka och något/några år med en bättre låt och han lär ha fantastiska chanser att lyckas få revansch. 

Åter till Robin och låten You. Den har inte varit min personiga favorit men samtidigt fanns det inte så många bättre bidrag igår heller. Det kändes bättre att han vann än att Ulrik Munther eller Yohio vann, och definitivt bättre än om Anton Evald hade dragit längsta strået. Jag tycker att låten saknar en tydlig refräng då hooken bara är en förlängning av versen. Men den känns samtidigt modern och om internationella juryn ger den högsta poäng så måste ju det betyda någonting. 
 
Ralf Gyllenhammar var min personliga favorit i finalen men han var också hopplöst efter hos internationella juryn. Det kan bero på att juryn satte sina poäng på genrepet och jag var själv på plats där. Ralf sjöng tyvärr inte bra alls och det kan ha kostat honom en hel del. 

Programmet som helhet var bra. Ett fantastiskt öppningsnummer med de tidiga programledarna från ESC men bland programledarna fanns ju en stjärna som lyste solklarast - Gina. Hennes sätt att hantera hela programmet - och inte minst omröstningen - var beundransvärd. Sällan har snorande i direktsändning varit bättre underhållning!
 
Slutligen, gårdagens underbaraste bild var Arne Weise som gick in till tonerna av Gangam style inför Sean Banans nummer. Det roligaste jag sett i år!

Kommentarer:
#1: Eulenspiegel

Tycker att resultatet är trevligt på många sätt: att det var en låt från Andra chansen, att det var en nästan otippad låt samt att den var internationella juryns favorit men inte svenska folkets. Nu får vi se om internationella juryn hjälpte Sverige till ett bra resultat i maj. Med detta sagt gillar jag dock personligen inte låten alls. Tycker den är extremt tråkig och intetsägande, och de där höga tonerna passar inte alls in. Dessutom tycker jag att Robin är en ganska intetsägande artist också. Jag är heller inte sådär överlycklig över en internationell jury. Av ungefär samma anledning som att jag inte gillar att låtskrivare kan representera andra länder än sina egna. Det förtar själva tävlingskänslan, att det här är en europeisk tävling som alla deltar i. Det är ungefär som om Usain Bolt skulle representera andra länder än Jamaica för en ansenlig peng från dessa.

I övrigt gillade jag programmet. Gina glänste som vanligt. Danny blev jag dock aldrig glad i. han snubblade för mycket på orden och läste för mycket innantill ur manuskorten. Sångnumrena var strålande, speciellt "Du ska till Malmö".

2013-03-10 @ 19:04:48
#2: Micke

Jag kan hålla med om att de där högsta tonerna i "You" är lite störande. Tycker inte att det är vackert att lyssna på hur imponerande det än är att Robin klarar tonerna.

Däremot är jag ju för internationella juryn och tycker att det är ett större problem att många länder i ESC tävlar med låtar skrivna av folk från andra länder (läs svenskar) än att länder tar hjälp av utomstående för att bedöma vilket bidrag de bör skicka. Skickar man en låt skriven och producerad helt utifrån så blir det som när typ Qatar köper över en långdistanslöpare från Afrika för att få ett OS-guld. Internationella juryn tycker jag snarare är motsvarande att man lånar in en utländsk tränare som tränar en person från egna landet till ett OS-guld och det är mer okej:)

2013-03-11 @ 15:30:27
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: