Schlager-Micke

2013-03-13
11:26:00

Min topp-10 av årets MF-låtar
Så har jag än en gång röstat i Melodifestivalklubbens årliga röstning om årets bästa låtar. Där sätter vi poäng enligt den traditionella ESC-skalan 1-8, 10 och 12 poäng och man samtliga 32 låtar i årets MF är röstningsbara. Så här ser mina poäng ut i år. 

1 p: Felicia Olsson – "Make Me No 1"
2 p: YOHIO – "Heartbreak Hotel"
3 p: Robin Stjernberg – "You"
4 p: Swedish House Wives – "On Top Of The World"
5 p: Sean Banan – "Copacabanana"
6 p: Ralf Gyllenhammar – "Bed on Fire"
7 p: Michael Feiner & Caisa – "We're Still Kids"
8 p: Martin Rolinski – "In and Out of Love"
10 p: Amanda Fondell – "Dumb"
12 p: Behrang Miri – "Jalla Dansa Sawa"
 
För första gången, kanske någonsin, så tillhör finallåtarna en minoritet på min topp-10. I vanliga fall brukar jag vara hyfsat överens med TV-tittarna och tycka att 7-8 av 10 finalåtar hade där att göra. I år var det inte så. Däremot tillhör vinnarlåten, You, den låt som nog har växt för mig mest sen jag hörde den första gången. Då var den definitivt inte på min topp-10 men det är en låt som funkar bra som "radiolåt". Vissa av de här låtarna är betydligt bättre att lyssna på än när man såg de i rutan. Jag tänker då i första hand på We´re still kids och On top of the world

Vinnaren i melodifestivalfavoriten får representera Sverige i Second Chance Contest. En tävling som jag har varit programledare för en gång, 2008, och där Sverige ofta sopar banan med konkurrenterna. Jag skulle bli ytterst förvånad om Sveriges bidrag i år inte heter Heartbreak hotel med Yohio

Kommentar:
#1: Tomas B

Fel fel fel!!!
Rätt lista är;
1 p: YOHIO – "Heartbreak Hotel"
2 p: Robin Stjernberg – "You"
3 p: Eric Gadd - "Vi kommer aldrig att förlora"
4 p: Cookies and Beans - "Burning flags"
5 p: Behrang Miri – "Jalla Dansa Sawa"
6 p: Louise Hoffsten - "Only the dead fish follow the stream"
7 p: Martin Rolinski – "In and Out of Love"
8 p: Jay Jay Johansson - "Paris"
10 p: Ralf Gyllenhammar – "Bed on Fire"
12 p: Janet Leon - "Heartstrings"

2013-03-19 @ 06:57:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: