Schlager-Micke

2013-03-08
13:53:00

Betyg på finallåtarna
Som traditionen sig bör så ska jag sätta betyg på finallåtarna så här inför finalen. Normalt sett tippar jag alltid placering också men jag skippar det den här gången eftersom alla tips jag skriver här tenderar att bli tvärtom. Och eftersom jag är skrockfull vågar jag inte gissa något längre. Men tycka kan man ju alltid göra. Betygskalan är som vanligt 0-5. 
 
1. "Tell the World I’m Here" – Ulrik Munther
Det är storslaget och U2-inspirerat och gott om kvantitet men det bästa med låten är det som inte är själva låten. Med andra ord, Ulrik är bra, bakgrunden med rymdfärden är mycket bra men låten lyfter aldrig riktigt upp till de höjder som syns på storbildsskärmen. 
Betyg: 3
 
2. "Skyline" – David Lindgren
David har genomgått en märklig resa i den här tävlingen. Han var storfavorit att gå vidare i första delfinalen, vilket han gjorde. Därmed borde han vara med i förhandssnacket nu, men knappast. David har faktiskt högst odds av alla 10 låtar! Jag måste ändå säga att jag tycker att Skyline är lite underskattad. Det här påminner om den musik som varit så bra de senaste åren i MF och med tanke på den märkliga trend som genomsyrat årets låtar så känns det som en befrielse. Han var bättre förra året, ja. Men i det här startfältet är han faktiskt en av de bästa. 
Betyg: 3
 
3. "Falling" – State of Drama
Radhusrocken har ett starkt fäste i........tja, radhusen. Och kanske i stugorna också. Men det här är utfyllnadsmusik i P4 som jag inte går igång på. Och det räcker inte att sångaren försöker se ut som Jakob Hellman för att höja betyget.  
Betyg: 2
 
4. "Begging" – Anton Ewald
2001 tog man bort orkestern i Melodifestivalen. 2013 tog man bort sången..
Betyg: 1
 
5. "Only the Dead Fish Follow the Stream" – Louise Hoffsten
Louise står definitivt för något annorlunda i de här sammanhangen. Då många artister slipar på varenda danssteg och varenda kamerablick och låtskrivarna vänder hookar och bryggor fram och tillbaka så står hon rakt upp och ner och sjunger en låt som mest bara rullar på. All heder till det och till Louise men för mig passar sån här musik bättre ute på E4:an än i Friends arena. 
Betyg: 2
 
6. "Bed on Fire" – Ralf Gyllenhammar
Ralf har finalens mäktigaste stämma och det dramatiska numret speglar låten väl. När det är så stort och bombastiskt som detta är så måste det levereras. Som tur vad gör det det. Ralf är det absolut bästa valet att skicka till Malmö. Jag hoppas innerligt att han vinner. 
Betyg: 4
 
7. "En riktig jävla schlager" – Ravaillacz
Musikaliskt är det inget fel på den men den här typen av buskishumor är jag allergisk mot. Jag antar att en dag i helvetet avslutas med att man bevittnar en lokalrevy. Skillnaden mot en lokalrevy är dock att detta bara är tre minuter, att Tommy Körberg har en mäktig stämma och att låten musikaliskt fyller ett visst tomrum då allt traditionellt ställts i skamvrån det här året. 
Betyg: 2

8. "Copacabanana" – Sean Banan
Humor igen, men skillnaden är att det här är roligt. Och i den här konkurrensen tillhör den faktiskt en av de bättre rent musikaliskt också. Sean Banan fortsätter med sitt barnkalas med extra allt och även om jag gillar det här så kommer jag inte att rösta på det. Detta är definitivt inget att skicka till Malmö men jag är glad att bananen fick en rättmätig revansch då han borde ha varit i final redan förra året. 
Betyg: 4
 
9. "You" – Robin Stjernberg
Mitt bestående intryck av den här låten är att jag är blåst på konfekten. Hela uppbyggnaden av låten är väldigt lovande och Robin har en väldigt bra röst. Tyvärr är det som att hela låten byggts upp på hans röst då själva hooken är en wailning. Och eftersom wailningar är något som man troligen ägnar sig åt på efterfesterna i helvetet (efter att ha sett tre timmars lokalrevy) så önskar jag att den här låten hade stannat på förfest-stadiet. Men allt utom "refrängen" är i alla fall bra. 
Betyg: 3
 
10. "Heartbreak Hotel" – Yohio
Det är väldigt mycket prat om Yohio men väldigt lite prat om Heartbreak hotel. Jag tycker att Yohio är en fantastiskt intressant artist men att skicka en bra artist och en medelmåttig låt till ESC har sällan varit en bra idé. Tittarna i Europa skiter fullständigt i om personen som tävlar för Sverige heter Carola eller Magnus Bäcklund. De bedömer de tre minuter som de får se. Låten är inte dålig men rycker inte heller tag i mig. Men trots det kan det mycket väl vara Yohio som vinner imorgon. 
Betyg: 3
 

Kommentarer:

Klockren analys Micke, speciellt när du beskriver Yohio, alla pratar om honom, men låten som Fransson/Larsson/Lundgren mfl. snickrat ihop håller ju inte lika hög klass, hur var kvällens genrep?. Jag åker upp från Halmstad till Friends imorgon, även om jag instämmer med dig att man ser det bättre på tv:n så måste ju Friends arena få ta min oskuld.

2013-03-08 @ 21:41:41
#2: Eulenspiegel

Först och främst, grattis Micke. Jag såg i min lokaltidning att TT Spektra har snappat upp din statistik om telefonröster i kontrast mot TV-tittare och skrivit en hel artikel utifrån det.

Sedan svenska folket eliminerade mina favoriter af Ugglas och Wolff hoppas jag nu innerligt på Ralf Gyllenhammar. Men det kan mycket väl bli Yohio, som jag också tycker har fått en alldeles för alldaglig låt.

2013-03-09 @ 13:10:59
#3: Micke

Tack Eulenspiegel och Oskar! Ursäkta att jag är lite sen på att svara på era fina inlägg. Ja den där TT-artikeln var lite kul. Det blir ju alltid en väldigt spridning när TT gör en artikel och det var roligt att de hade lyckats hitta mina siffror:)

Oskar, genrepet var ganska lamt. Arenan är ju väldigt stor och ljudet bara försvann där inne. När det dessutom inte var något direkt publiktryck så kändes arenan mer öde än den var. Globen skapar verkligen en helt annan stämning och jag hoppas att de är tillbaka där nästa år.

2013-03-11 @ 15:33:12
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: