Schlager-Micke

2013-01-28
20:30:00

Petra Mede som ESC-programledare var en skräll
Hej hej kära bloggläsare!

Dags att avbryta den halvårslånga "sommarledigheten" med att börja blogga igen så här med några dagar kvar till premiären av Melodifestivalen. Och med dagens stora nyhet från SVT - Petra Mede blir programledare för ESC!
 
Att SVT skulle överraska i det här valet var ingen överraskning. Det känns som att de försökt att tänka annorlunda på alla möjliga sätt i de nyheter de presenterat för årets ESC. Det har handlat om ståplats-publik, en startordning som inte lottas (jag återkommer senare i bloggen om vad jag tycker om detta), valet av värdstad och att de tidigt gick ut med att enbart ha en programledare. Något som inte hänt i ESC sedan 1995.
 
När de var så hårt inne på denna överraskningslinje så trodde jag att detta lutade åt att en man skulle leda tävlingen. Det är nämligen ovanligare än man kan tro i ESC. Ja, faktum är att det är så länge sen det hände att det inte ens finns några bilder på det. Lohengrin Filipello hette mannen som ledde det allra första ESC 1956. Det är den enda man som ensam har lett tävlingen. Efter honom var det enbart kvinnor fram till 1978 då det för första gången var två programledare för tävlingen. Något som kom att bli standard framöver efter det. 

Detta trodde jag talade för att till exempel Måns Zelmerlöv eller Kristian Luuk skulle bli programledare men det blev istället Petra Mede och på ett sätt är det överraskande att det är så överaskande. Petra ledde ju hela Melodifestivalen själv 2009 men då hon inte synts mycket i media på länge så hade oddsmakarna helt missat henne. Vad tycker jag då om detta val av programledare? Nja, okej får jag väl sträcka mig till. 

 
Jag har lite svårt att förstå SVT:s förkärlek till komiker som programledare i de här sammanhangen. Humor i Melodifestivalen är svårt. Humor i Eurovision Song Contest är det närmaste dödsförakt man kommer i nöjesvärlden. De internationella skämt jag skrattat åt i ESC genom åren kan nog räknas på en hand. Skämskuddarna är mångdubbelt fler och det är kanske inte så konstigt eftersom humor har så mycket med sammanhang att göra och de flesta länder har sina egna referensramar. Ska man ha humor i ESC så föredrar jag faktiskt ren slapstick framför så kallad "intelligent humor". Jag ser hellre att Robin Paulsson dyker upp på scen och trycker upp en tårta i ansiktet på EBU-ordföranden Jon Ola Sand än att Sarah Dawn Finer dyker upp som Lynda Woodruff. Men det troliga är väl att manuset kommer att vara fullproppat med ironi som kanske tilltalar vissa.
 
När jag sett Petra Mede i olika humorshower har jag sällan blivit imponerad över materialet och ibland känns det som att skämten stressas fram. Då tycker jag iof att det hon gjorde i MF var bättre då hon kunde finna sig hyfsat väl i situationerna och visade en förmåga att improvisera i samspel med andra. Dessutom finns det en stor grupp som jag tycker betydligt mindre om än Petra Mede - nämligen de som inte gillar Petra Mede.

Faktum är att ingen annan komiker blivit måltavla för näthatarnas attacker på samma sätt som henne. Och av någon anledning verkar det som att folk stör sig på henne som person snarare än hennes material.  Kommentarerna som skrivs på Youtube om henne lämnar ganska mycket i övrigt att önska när det gäller saklighet, om man uttrycker sig milt. Det gör att jag får viss sympati för henne. Hatarna kommer att hata henne oavsett vad hon gör i ESC. Jag kommer gilla henne om hon bygger vidare på det hon gjorde i MF 2009 men sållar bland skämten så att det blir mer kvalitet än kvantitet.
 
Och trycker hon upp en tårta i ansiktet på någon är allt förlåtet :)

Kommentarer:
#1: David

Äntligen är väntan över, Sveriges bästa blogg är igång.

2013-01-28 @ 23:49:16
#2: schlageroskar

Instämmer med David, så varmt välkommen tillbaka Micke, trodde ett tag du gått upp i "Eld och Lågor"

2013-01-29 @ 01:34:10
#3: Micke

Tack så mycket! Det värmer verkligen. Appropå värme så har jag inte gått upp i eld och lågor Oskar men jag inväntar bloggandet tills schlagertempen är het istället :)

2013-01-29 @ 18:28:02
#4: Hasse

Hola Micke, som vanligt är det roligt att läsa dina inlägg. Ja nu brakar det strax igång. Ikväll får vi ju läsa vad Melodifestivalklubben och andra experttyckare hissa och dissa dom första åtta låtar. Det blir även roligt att se hur oddsen påverkas efter första lysningen och vidare under repen på torsdag och fredag. Förmodar att oddsen kommer att ändras på "direkt till final" för David 1,50 och Yohio 2,50. För den som tippa vinnaren i årets MF är det ganska feta odds nu innan bidragen blir offentliga. http://www.braodds.com/melodifestivalen
Jag garvar när jag läser vad du skriver om Petra: "att folk stör sig på henne som person snarare än hennes material". Kanske vi kan jämföra Petra med Carola i det hänseendet? :-)
Petra blir bra i sin "ESC roll".
Skönt att inte bidragens startordning lottas i ESC. SVT lyckas säkert få en bra mix av bidragen. Om det är rättvist, nja det är det väl inte. Men vad är det för rättvisa i att lotta startordningen om nu startnummer har så stor betydelse?

Kommer du att gå på några av deltävlingarna?

Du som listar det mesta, hur listar du programledarna i ESC genom alla tider? Vilka är dom tre bästa och dom tre absolut sämsta?

2013-01-30 @ 07:36:29
#5: Micke

Tjena Hasse!
Ja Carola och Petra har uppenbarligen något gemensamt där..;)
Jag kommer att vara på plats i Göteborg och i Stockholm men inte gå på själva deltävlingarna. I Stockholm ser jag dock genrepet eftersom jag tycker det ska bli intressant att se Friends Arena. men jag står fast vid min inställning att MF ses bäst framför TV:n:)

Bra idé med en lista på programledarna i ESC. Den listan har jag knappt funderat på eftersom de ofta är så anonyma, men det ska jag försöka knåpa ihop

2013-01-30 @ 21:15:03
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: