Schlager-Micke

2013-02-17
13:22:00

Ett sorgligt facit
Visst, jag hade ju förberett mig på att gubbarnas "tjo & tjim och tjofaderittanlambo" skulle gå direkt till final men ingen hade sagt åt mig att förbereda mig på fler chocker än så. "Det är kul med skrällar", brukar det heta. Nej inte alltid. Gårdagen var ingen rolig skräll-kväll. Det var en sorlig skräll-kväll som nu innebär att vi har en final utan någon låt med ESC-potential och en andra chansen som är ännu sämre. 
 
När det blir den här typen av resultat spekuleras det alltid i vilka det egentligen är som röstar och klassikern "avskaffa folkets röster och inför jury" dyker alltid upp. Det är som att man tror att det finns en konspiration av svenne-banan i stugorna som bestämmer sig för att sätta käppar i hjulet för hela spektaklet och därför vänder upp och ner på resultatlistan i ren protest. En sån tanke är ju givetvis löjlig. Begreppet proteströstare är också väldigt överskattat. Varje låt bedöms tillsammans med de låtar de tävlar mot och i det här fallet tror jag detta var en synnerligen olycklig kombinaiton.


 
När Christer Björkman placerar Eddie Razaz, Amanda Fondell och Janet Leon i samma delfinal skapade de själva det här problemet. Detta var noga koreograferade nummer med ett visst tilltal som alla riktade sig till samma målgrupp. Och där finns inte hur många röster som helst. Att Janet Leon inte skulle räcka till överraskade mig inte. Låten känns märkligt sammansatt och numret kändes överkoreograferat och kallt. Där behövdes något musikaliskt extra för att folk skulle engagera sig att rösta. Det fanns inte i Heartstrings. Detsamma gäller Eddie Razaz som hade Anton Ewald-sjukan över hela numret. Det var bara fart och energi och väldigt lite musik. 
 
När det gäller Amanda Fondell däremot så var resultatet chockerande och jag kan inte hitta någon vettig förklaring. Jag tyckte att hon gjorde allt rätt och Dumb växte under framträdandet i mina ögon till det bästa hittills i tävlingen. Hennes 7:e plats är det mest obegripliga resultatet i den här tävlingen sen Arja Saijonmaas sistaplats i tidernas sämsta delfinal, Linköping 2005. 
 
Gubbarna i Ravaillacz var allt det som Janet, Eddie och Amanda inte var. De var knappast bättre, i mina ögon mycket sämre, men det var allt det som dessa inte var och stack på så sätt ut extremt tydligt vilket banade väg till final. 
 
Vad som gjorde att folk röstade radhus-rockarna i State of drama till final är för mig dock obegripligt. Jag vet att den typen av Takida-rock är populär och går varm i radio - inte minst på P4. Men Falling känns som ett blekt albumspår som inte ens hade platsat på en Takida-platta. Om de går direkt till final med den låten så är väl det en tydlig signal till grabbarna i Takida. Ställ upp i MF nästa år, ta vilken låt som helst, ni kommer vinna hela skiten. 

 
"Avskaffa folket"-argumentet som alltid dyker upp tycker jag är lika fjantigt idag som jag alltid tycker. För att avskaffa folket är ironiskt nog det mest populistiska man kan säga. För begreppet "folket" innefattar alltid "de människor som inte tycker som jag" och att tycka att all telefonomröstning ska upphöra bara för att man inte har fått sin egen vilja igenom en lördagskväll....ja ni hör ju själva hur det låter. Jag kan lugna er med att gubbarna i Ravaillacz inte kommer ha något med segern i finalen att göra. Det lär inte heller Sean Banan ha. Hälften av poängen i finalen delas ut av internationella jurygrupper som inte har någon som helst relation till vare sig Sean Banan eller Tommy Körberg. Det som är desto allvarligare är att det än så länge inte finns någon låt i vare sig finalen eller Andra chansen som har särskilt mycket i ESC att göra. Allt hopp står nu till Malmö för än så länge saknas en vinnarlåt. 

Kommentarer:
#1: Jörgen F

Jag håller med fullständigt. Skandalöst resultat. Amanda fondells låt är ju den första som har ESC potential. Fattar ingenting faktiskt hur den kan bli 7a....

2013-02-17 @ 15:21:12
#2: Zara Z

Jag vill faktiskt påstå att Amanda inte var gårdagens starkaste, men hon var den med störst potential! Men annars håller jag med dig till hundra procent! Tycker dessa "avskaffa folkets rösträtt" åsikter bara är urlöjliga...

2013-02-17 @ 15:39:20
#3: Rastas

Jag tycker State of Drama var helt ok. Men en fråga: kan det vara så att svt valt att konstruera det hela så att risken att Sverige vinner ska vara minimal, helt enkelt för att det skulle vara för dyrt att arrangera ESC ett år till?

2013-02-17 @ 17:17:12
#4: Micke

Rastas, det snacket florerar nu och jag tror kanske inte att Christer Björkman tänker att vi ska skicka något dåligt till ESC. Däremot har han levt med pressen på att startfältet måste innehålla en potentiell ESC-vinnare år efter år. Den pressen har han inte längre så förmodligen ser SVT detta som ett år då de kan experimentera musikaliskt och testa genrer som normalt sett inte är med. Jag tycker dock att det är synd att detta blir på bekostnad av hitsen. Låtarna som tävlat i år har mer känts som albumspår och radioskval än låtar med hook.

2013-02-17 @ 18:54:07
#5: Ulrica

Jag håller med dig helt och hållet! jag förstår inte alls att dessa två bidrag gick till final. Det kändes som om allt var upp och ner typ. Jag kommer inte ihåg någon utav låtarna! bäst igår i mina ögon var helt klart Amanda och Martin! de skulle ha gått till final! :-)

2013-02-17 @ 19:23:41
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: