Schlager-Micke

2012-05-27
14:20:13

Vilken drömseger!

Så länge jag haft den här bloggen har jag väntat på att få skriva detta och äntligen kan jag göra det - Sverige är vinnare av Eurovision!! Fantastiska, magiska Loreen gjorde ett framträdande igår som jag inte hade vågat hoppas eller tro på. Hon var inte bara lika bra som i Melodifestivalen, hon var ännu bättre. Hon var helt fantastisk och jag känner mig så barnsligt stolt som svensk när vi vinner ESC med en sån låt, en sån artist och ett sånt nummer som andas modernitet, integritet, ja allt man kan tänka sig. Euphoria påminner inte om någon tidigare Eurovisionvinnare utan den står sig helt unik. Det största i ESC sen ABBA har jag fått höra och det kan jag hålla med om. För Sverige är detta milstolpe nummer två i tävlingen efter ABBAS seger 1974 för det här är en artist och en låt som, liksom ABBA, känns större än tävlingen.

Jag har ju trott på svensk seger hela tiden, något jag aldrig gjort tidigare, och när röstordningen blev offentlig igår så blev jag ännu mer säker på att det här kommer att gå vägen. Ordningen som länder röstar på är inte lottad utan bestämd för att göra omröstningen så spännande som möjligt. Detta baseras på jurypoängen som EBU då fått in samt snittet på hur länderna brukar rösta. Därför dröjde det ända till land 26 innan något nordiskt land dök upp för att lämna sina röster. EBU öste på med Balkanländer i början för att ge tittarna intryck att Ryssland och Serbien kunde ge Sverige en match. Det kunde de inte, de kultförklarade gummorna från Ryssland och Balkans största stjärna var chanslösa mot svenska Loreen och segermarginalen skrev till slut till 113 poäng.

Så mycket skilde mellan Sverige och Ryssland och bara Alexander Rybak har haft större marginal till tvåan. 372 poäng är också den näst högsta poängsumman i ESC:s historia efter nyss nämnde Rybak. Men i ett avseende är Loreen större än norrmannen, 18 12:or är rekord i ESC-historien och bland alla 12:or Loreens fick (hela Norden och större delen av Nordeuropa gav Sverige full pott) så värmde 12:an från Ryssland mest. Ryssland brukar vara väldigt snåla med poäng till Sverige. 6 poäng från Ryssland till Jan Johansen 1995 var överlägset högst fram till igår, då blev det alltså en fet 12:a från Babuschornas hemland.

Jag satt och kollade med ett stort gäng i Stockholm och när segern var klar började djugeltrumman ljuda - folk är på väg till Sergels torg! Sagt och gjort, vi beställde en taxi, plockade med en flaska skumpa och begav oss till den välkända fontänen som badades sönder i samband med fotbolls-VM 1994. Jag hade ingen tanke på att så många andra än schlagerfansen skulle vara där men jag hade fullständigt fel. Det var euforisk stämning, tutande bilar, svenska flaggor, Sverige-tröjor och Euphoria sjöngs överallt. Jag blev smått rörd över detta. Normalt sett är det bara fotbollssegrar som gör sånt här firande legitimt i Sverige. Jag hade aldrig trott att en ESC-seger skulle firas på det sättet och det visar bara hur mycket vi älskar den här tävlingen, trots allt som ofta skrivs om den. Jag var på Sergels torg efter Sveriges seger mot Paraguay i fotbolls-VM 2006 som säkrade avancemanget för Zlatan, Henke och Ljungberg och company. Då var det klart färre på plats än igår. Nu var det helt enkelt eufori!

Flera i Melodifestivalklubben passade på att bada i fontänen på Sergels torg

SVT kommer alltså att få arrangera Eurovision nästa år, troligen i Stockholm och vilken fest det kommer att bli! Jag kommer garanterat vara på plats under hela veckan och njuta av ESC-festen. Sveriges femte seger genom tiderna innebär nu att bara ett land i historien har fler segrar än Sverige och det känns bra. Om man gör en OS-tabell av länderna i ESC (alltså guldmedaljer först, sen silver, sen brons) så ligger Sverige på fjärde plats. Storbritannien och Frankrike har lika många segrar men fler andraplatser. Men bland länderna i toppen av tabellen så skiljer Sverige ut sig eftersom vi är det enda land som levererar kontinuerligt i tävlingen. Det kanske låter konstigt eftersom det var 13 år sen vi vann sist men då ska det läggas till att Irland och Storbritannien senast vann i mitten på 90-talet och knappt haft några pallplatser sen dess. Frankrikes senaste pallplats var 1991 och Luxemburg (som också har fem segar i historien) inte deltagit sen 1993. Nederländerna, som är enda land nu på fyra segrar, kom senast topp-3 1975! Så man kan ju inte säga att länderna omkring oss flåsar i nacken direkt.

Grattis Sverige, Grattis Loreen! Och grattis Eurovision Song Contest!

Kommentarer:
#1: Oskar

Härlig krönika Micke, du gick verkligen ALL-IN inatt:)



Härliga tillbakablickar i historien när det gäller poängen. Kände inte till ordningen innan, men ju längre det dröjde innan något nordiskt land dök upp så insåg man att det här skulle leda väldigt långt. Dock verkade Edward ha fått glädjefnatt när han inte fick ihop matematiken när det sedan länge var klart att Sverige hade vunnit.



Italien var ju det enda land som inte gav Sverige poäng, nu har de ju knappt varit med efter -93 men vad jag minns har de inte varit generösa med poäng. Tror att Tommy Körberg fick en 10:a 1988 av italienarna.



Vet inte hur mycket vikt du lägger på resultattavlan, men jag tyckte den från färg och designmässigt var den klart bästa genom tiderna

2012-05-27 @ 14:35:31
#2: Micke

Ja jag tänkte också på att Edvard snurrade ihop siffrorna lite där, men även solen har sina fläckar:) Det känns skönt att SVT valt att satsa på en riktig kommentator med koll så kör år efter år. Jag har aldrig förstått tanken på att man ska ta en programledare och automatiskt sätta han eller henne som kommentator. Det är ju två helt olika uppdrag.



Jag håller med om resultattavlan! Den var riktigt snygg. Italien ja......nej de har väl sin egen smak i det där landet och det har väl sin charm. Jag har dålig koll på hur de gett sina poäng men kan tänka mig att de inte varit särskilt generösa med poäng till Sverige.

2012-05-28 @ 09:36:24
#3: Sejr Volmer

Hur många var ni där nere vid Sergels torg? Det såg rätt knapert ut på bilderna, men vad jag förstår var det alltså en hel del. Över hundra?

2012-05-28 @ 20:45:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: