Schlager-Micke

2012-05-29
16:22:01

Det råder Loreenfeber i Sverige
Så här tre dagar efter Loreens stora seger i Baku så fortsätter det att råda Loreenfeber i Sverige och det är ett sjukdomstillstånd som jag tycker Sverige mår bra av. Hon är på löpet, på TV, analyseras på ledarsidor och i radio - hon är överallt. När Loreen anlände till Arlanda igår kväll möttes hon av hundratals fans, varav flera av mina vänner i Melodifestivalklubben. Själv hade jag ingen möjlighet att åka dit men det gläder mig att Loreen togs emot på det sättet och att hon kommer att fortsätta hyllas på Hötorget om några timmar.



Det gläder mig mycket dels för att folk äntligen börjar förstå vilken vansinnigt svår tävling Eurovision Song Contest är att vinna. Den här segern är allt annat än vardagsmat och jag hoppas inte att folk inbillar sig att "bra, nu är vi tillbaks på banan igen, nu kommer vi dominera i 10 år framåt". Den här tävlingen funkar inte så. Hur skickligt ett land än är på musik så handlar det om att plocka fram rätt låt, rätt artist, vid rätt tillfälle och ofta räcker inte ens det. Man måste ha lite tur också. Tänk om något annat land just i år hade valt en klubbig låt med en lokal superstjärna med samma look och liknande scennummer som Loreen. Då hade det kunnat gå helt annorlunda och detta är ju något som man själv inte kan rå över. Det handlar om att ha tajmingen på sin sida och det hade Sverige verkligen i år, i kombination med allt det andra.

Men framförallt gläder jag mig förstås åt att en sann hjältinna hyllas för det är vad Loreen är. Att göra sitt bästa framträdande under omänskligt favorittryck (kanske historiens tyngsta) är imponerande. Men att våga stå upp för mänskliga rättigheter när man befinner sig i ett land som ständigt bryter mot de är ännu större. Det var det ingen annan artist i Baku som gjorde. Jag såg intervjuer med Loreen i Agenda i söndags och blev så imponerad över hur ärligt och genomtänkt hon svarade på allt.

Jag var inte född 1974 och var inte gammal 1984 men jag har upplevt de andra svenska ESC-segrarna och jag har svårt att tro att någon av de tidigare segrarna firats på samma sätt som den i lördags. Jag tror att detta beror på att Loreen och Euphoria är något som fler än bara schlagerälskare kan stå bakom. Herreys, Carolas och Charlottes segrar var med låtar som var tydligt anpassade för tävlingen och som inte hade så mycket med den övriga populärmusiken vid den tiden att göra. ABBAs Waterloo är i det fallet mer lik Euphoria genom att den var bredare än tävlingen inte var någon typisk festivallåt. Men jag har svårt att tro att det badades så mycket i fontäner efter ABBAs seger i Brighton eftersom tävlingen var så kontroversiell på den tiden och man dessutom inte hade fattat hur stora ABBA skulle bli.

Om Loreen kommer att slå internationellt är svårt att sia. Ofta vilar en förbannelse över ESC-vinnare när de ska lanseras utomlands och det brukar suta med att de blir heliga kor i sina hemländer och bland ESC-fans men snabbt bortglömda hos allmänheten. Man kan bara hoppas att Loreen kan bli ett undantag.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: