Schlager-Micke

2012-05-20
23:47:00

Balkan ser starkt ut i år
De ex-jugoslaviska länderna på Balkan har haft varierande resultat i ESC de senaste åren. Framgångsrikast brukar Serbien vara som ju är det enda av länderna som vunnit under egen flagg. Bosnien brukar vara stabilast i resultatlistan. De skickar ofta en snygg sofistikerad låt och missar sällan final. Väl i finalen har de en tredjeplats som bäst, annars hamnar de generellt i mitten. Kroatien var under 90-talet den stora giganten bland de ex-jugoslaviska republikerna men 00-talet blev ett ganska sorgligt decennium för deras del.

Slovenien
är ett land som jag själv har någon slags förkärlek till. Jag kan inte riktigt förklara det mer än att jag fascineras av små länder som engagerar sig mycket i den här tävlingen och dessutom skickar låtar jag gillar. Slovenien skickar ofta dramatiska poplåtar där balkantonerna är mer sällsynta än hos de övriga ex-jugoslaviska länderna men får sällan belöning för sitt jobb. Det är lite "portugal-syndrom" över det lilla alplandet, ingen tycker illa om det men ingen minns det heller. En sjundeplats är det bästa de åstadkommit och det var 11 år sen de lyckades med det. Makedonien var länge landet som alltid halkade vidare till final, ofta tack vare ett stort stöd från grannländerna men de senaste åren har det gått sämre. Inte minst för att regelförändringarna med juryns inträde spelat makedonierna ett spratt flera gånger om. Och så har vi det stora sorgebarnet Montenegro som aldrig lyckats ta sig till final och knappast gör det i år heller.

I år har dessa länder haft tur då alla av de hamnat i semifinal två förutom Montenegro som utan draghjälp knappast lär ta sig till final. De hade de knappast gjort oavsett då deras Euro Neuro knappt kan betraktas som musik. Men de övriga, Slovenien, Makedonien, Serbien, Bosnien och Kroatien har alla hamnat i den andra semifinalen och det kan vara en stor fördel.
 
Om samtliga dessa länder går vidare till final så lär det muttras en hel del om kompisröstning i sofforna här och var men det finns andra saker som talar till deras fördel. Serbien skickar balkanballadernas kung Zeljko Joksimovic. Mannen som kom tvåa 2004 med sin Lane Moje och som tävlat två gånger till som låtskrivare, för Bosnien 2006 och Serbien 2008. Det har resulterat i en 3:e och en 6:e plats. Ett minst sagt imponerande facit och hans låt i år påminner mycket om det han tävlat med tidigare. Allt annat än en final för Serbien i år vore ett gigantiskt fiasko.
 
Serbien är dock inte det enda landet som skickar en av sina största artister i år. Kroatiens Nina Badric är en stor stjärna på Balkan och även om jag inte är särskilt imponerad av hennes låt så kan den mycket väl smyga in i final den också. Även Makedonien skickar en storstjärna. Kaliopi har haft en lång karriär och är känd över hela Balkan. Jag gillar starkt hennes ballad som övergår till skön "tantrock" i mitten av låten och det som talar mest mot henne är väl startnumret. Hon går ut som nummer två efter den store Zeljko Joksimovic. Men jag tror ändå starkt på Kaliopi, hon är ett fullblodsproffs och sånt brukar skina genom rutan. 
 
Makedoniens Kaliopi är en av många storstjärnor från Balkan i år
 
Slovenien får gärna kravla sig vidare till final också men jag tror det blir svårt. Som jag nämnde tidigare håller jag ofta en extra tumme för slovenerna som ofta skickar riktigt starka poplåtar. Men medan bosniska, kroatiska och serbiska är språk som är väldigt nära besläktade med varandra så skiljer sig slovenskan på många sätt. Kanske uppfattar de därför Slovenien som en mer avlägsen granne än de övriga länderna i regionen. Jag tycker personligen att Eva Botos Verjamem är den bästa låten från den här regionen i år men jag tror att det blir respass i semifinalen i år igen för slovenerna. 


Slutligen Bosnien som tävlar med låten Korake Ti Znam av sångerskan Maya Sar. En lågmäld, vacker men ganska anonym låt som borde vara en låt som lätt glöms bort av tittarna. Men Bosnien har ett trumfkort i form av ett riktigt bra startnummer. De går ut näst sist och har den hopplösa låten Love is blind från Litauen efter sig. En låt som knappast får Bosniens att framstå i sämre dager.

Så det kan mycket väl bli rejält finalfirande på Balkan i år. Om sen någon av de här låtarna kan hota om segern i finalen är mer tveksamt. Många balkanlåtar i finalen gör ju samtidigt att de riskerar att ta ut varann.

Kommentarer:
#1: Sejr Volmer

Vafalls? Skulle inte "Euro neuro" kunna klassas som musik? Låten är ju störtskön; svängig, balkansk turbo-folk (Rambo Amadeus var ju mannen som uppfann turbo-folken). Allt detta kombinerat med en kreativt pessimistisk och cynisk text om världsläget. Kort och gott, en stor favorit för mig. För övrigt kan ju nämnas att Rambo Amadeus faktiskt har blivit omnämnd i en Eurovisionlåt tidigare, kultklassikern "Brazil" med Bebi Dol.



I övrigt håller jag med dig. Balkan har allihopa riktigt bra låtar idag, med visst undantag för Sloveniens Molitva Light. Hmm, vi tyckte visst inte lika där heller...

2012-05-21 @ 19:03:39
#2: Micke

Texten till Euro Neuro är säkert jättefyndig men den förstår jag inte så där har jag svårt att förhålla mig. Däremot känner jag ingen struktur alls i musiken utan bara ett rent kaos som är smått olidligt att lyssna på. Men det var ju intressant att höra att artisten blev omnämnd i låten Brazil! Det hade jag ingen aning om. En kultklassiker får man säga :-)

2012-05-22 @ 08:51:02
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: