Schlager-Micke

2012-03-10
13:21:27

Loreen är en potentiell Eurovisionvinnare

Nu är jag på plats i Stockholm får årets stora helg. Men jag gör som vanligt, jag åker hit och ser det på storbildsskärm. Höjden av menlöshet, tycker säkert en del, men jag står benhårt fast vid min princip att Melodifestivalen ska ses på TV men omges av roliga fester och underbara människor. Om några timmar beger jag mig till Melodifestivalklubbens finalmiddag och sen kommer det att festas i klubblokalen natten lång. Men nu till mina betyg och min tippning inför ikväll. Betygskalan ges som vanligt från 0-5.

1. Shout it out - David Lindgren
David slog ner som en bomb i Scandinavium och hans kombination av klubbdisco och barnkalas andas stor entusiasm. En mycket bra start på finalen som kryddas av Davids breakdancenummer. Davids största problem är dock att han tillhör årets populäraste genre i tävlingen där de flesta rösterna kommer att tillfalla Loreen och Danny. Men många barn och partyglada förfestare lär ändå lyfta på luren.

Mickes betyg: Stark 3:a
Tippning: 6:a

2. Jag reser mig igen - Thorsten Flinck och revolutionsorkestern
Denna parkbänks-schlager reste sig många klasser i lördags tack vare Thorstens framförande. Gränsen är hårfin mellan att vara patetiskt överteatralisk och genialisk, men Thorsten har hamnat på rätt sida och har vind i seglen. Jag måste också mege att jag gillar låten mer och mer. Den stora grupp männsikor som tittar på Melodifestivalen och år efter år tycker att "allt bara är plast och yta och den enda riktiga musiken kommer från Ulf Lundell" lär lyfta luren nu. Och de är ganska många. Däremot är det väldigt svårbedömt vad den internationella juryn, som inte har någon relation till Thorsten Flinck, kommer att tycka.

Mickes betyg: 4
Tippning: 5:a

3. Mystery - Dead by april
Det här är inte någon av de starkare rocklåtar som deltagit i MF då growlande i kombination med pojkbandsrefräng smakar ganska illa i mitt tycke. Jag hade önskat att Dynazty hade fyllt den här platsen istället. Men hårdrocksfansen är ett lojalt släkte och de skiter nog fullständigt i att det finns högklassnummer som Loreen och Danny i startfältet. De röstar på rocken ändå.

Mickes betyg: 2
Tippning: 7:a

4. Why start a fire - Lisa Miskovsky
Lisas lågmälda och sympatiska midtempopop kommer uppfattas som en skön paus bland alla övermaxade nummer i den här finalen. Låten ger mig inte gåshud utan snarare avkoppling, men en så naturlig och genuin artist som Lisa Miskovsky är svår att motstå. Lisa saknar tydliga konkurrenter i sin genre och det kommer nog att räcka en bra bit.

Mickes betyg: 3
Tippning: 3:a

5. Baby Doll - Top Cats
Folklighetsbarometern skjuter i höjden då rockabillykillarna i Top cats intar scenen i Globen och inte mig emot. Låten är catchy och glädjen smittsam. Det här är dessutom en musikstil som nått allt bredare på senare år och även om kulturkännarna drar öronen åt sig så kan nog några tittarröster trilla in. Men särskilt långt kommer det inte att räcka.

Mickes betyg: 4
Tippning: 8:a

6. Euphoria - Loreen
Loreen är det bästa som hänt Melodifestivalen på länge. Hennes framträdande har sån klass att hon nästan bara tävlar mot sig själv. Den avantgardisktiska framtoningen i kombination med prickfri sång, snöfall och en refräng, som är lika mycket klubb som allsång, så lyckas hon och låtskrivarna Peter Boström och Thomas G:son pricka in alla rätt. Euphoria vinner ikväll. Allt annat vore ett vansinnigt slöseri med resurser. Vi har en potentiell Eurovisionvinnare i detta bidrag som är bland det mest kompletta jag någonsin sett i Melodifestivalen.

Mickes betyg: 5
Tippning: Seger

7. Soldiers - Ulrik Munther
Det är inte tacksamt att komma direkt efter Loreen. Ulrik är en mycket begåvad och sympatisk kille. Det har jag märkt de gånger jag intervjuat honom men låten är i blekaste laget. Jag gillar verserna och munspelsbiten men refrängen sticker inte ut. Och som valigt överskattar man barnens inflytande i tävlingen då man per automatik tror att en söt kille placerar sig högt. Barn tycker, precis som alla andra, olika och i det här sammanhanget kommer inte Ulrik att räcka till.

Mickes betyg: 2
Tippning: 10:a

8. Mirakel - Björn Ranelid feat Sara Li
Det har väl inte ungått någon vad jag tycker om den solbrände mannen som "inte har något som helst behov av att synas". Och hur lyssnar man på en låt som ständigt avbryts va ojojojoj, herrrrregud och så är det. Det går inte! Jag kan inte! Jag vill inte! Det här är den sämsta låten som kommit till final sen delfinalerna infördes. Upp och hoppa från 2008 är nu bara näst sämst i den listan.

Mickes betyg: 0
Tippning: 9:a

9. Why am I crying - Molly Sandén
Molly står för finalens mest underskattade låt. Den har egentligen allt en powerballad behöver. Känsla, estetik, en bra sångerska, en stark refräng men ändå har den hamnat i skymundan. Något säger mig att den internationella juryn kommer att ge låten en rejäl skjuts upp i listan och det är i så fall välförtjänt.

Mickes betyg: Stark 4
Tippning: 4:a

10. Amazing - Danny
Få har ansträngt sig lika mycket för att vinna tävlingen som Danny men jag tror att han blir tvåa igen. Nummret är magnifikt med de självlysande dräkterna och Dannys dans håller toppklass men min bestående känsla av låten är ändå en viss besvikelse. Jag hade väntat mig mer av låten. För mig lyfter den inte tillräckligt. Många har kommenterat Dannys sång i Malmö och den var ju inte bra. Men jag tror, och hoppas, att det var en engångsföreteelse. Danny är normalt sett en duktig sångare och det lär han visa ikväll. 

Mickes betyg: 4
Tippning: 2:a 


Kommentarer:
#1: Emma

Du är rolig du, Micke! Jag har genom din analys fått lite andra perspektiv och överväger att gå in och ändra min gissning på hemsidan :) Ha en rolig kväll! Önskar att jag var med er... Kram

2012-03-10 @ 14:57:01
#2: Sara Li

Ranelid vinner, allt annat vore skam!

2012-03-10 @ 16:22:19
#3: Oskar

Åh trevligt med Sara Li kommentar:), ha en förträffligt trevlig kväll i goda vänners lag så håller jag ställningarna i Halmstad.



En sak är säker: Alla kommer ha åsikter, oavsett resultatet

2012-03-10 @ 18:14:10
#4: Micke

Jag hoppas inte jag förstörde din tippning totalt nu Emma. Ulrik Munther kostade mig massa dyrbara poäng.



Tack Oscar! Jag hade grymt kul igår. Kör hårt i Halmstad!

2012-03-11 @ 13:38:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: