Schlager-Micke

2012-03-05
20:36:50

De här länderna röstar på lördag
Hälften av poängen i finalen kommer, precis som förra året, att ges av utländska jurygrupper. Det är ett system som jag lovordat på den här bloggen och det kommer jag att fortsätta göra. I Eurovision ges ju nämligen hälften av poängen från länders jurygrupper och hälften via telefonröstning. Jag tror inte att det är samma personer som sitter i ländernas jurygrupper som de som kommer att ge poängen på lördag. Det vore ju nästan fusk. Men metoden att se vad Europa tycker om finalbidragen är helt rätt. De har ingen aning om vilka artister som är creddiga eller inte i Sverige. De kan förutsättningslöst gå in och bedöma låtarna och nummrena i sin helhet och det blir som alltid intressant att se vad de tycker.

Följande länder kommer att utdela poängen på lördag. 

  • Belgien
  • Bosnien
  • Storbritannien
  • Estland
  • Frankrike
  • Cypern
  • Irland
  • Malta
  • Norge
  • Tyskland
  • Ukraina
Den första sak som slår mig är att länderna i östeuropa är väldigt få. För få i mitt tycke. Att Ukraina är ett av länderna är helt i sin ordning. De har med ytterst få undantag lyckats bra i Eurovision år efter år och har ett tänk i tävlingen som bygger mycket på det visuella. De kan ge finalfältet en annan synvinkel som jag tror delas av många europeiska tittare. Bosnien är representent för Balkan och det är också helt i sin ordning. Länderna på Balkan är många och där finns det många potentiella röster. Bosnien är dessutom det land som haft mest stabila resultat i Eurovision de senaste åren.

Men jag hade velat haft minst ett land från sydöst-Europa. Jag talar då om Turkiet, Armenien, Azerbajdzjan, Georgien. De har en annan musikalisk tradition och har mycket starka resultat i Eurovision de senaste åren. Istället finns ett flertal länder med en liknande musikalisk tradition som jag inte tror har ett så skilt perspektiv som vi. Jag talar då om Norge, Estland, Storbritannien, Irland och - ja faktiskt - Malta. Det sistnämnda landet är det närmaste en svensk groupie vi kommer i ESC-sammanhang. Malteserna har av någon anledning en väldigt förkärlek för vårt traditionella schlagersound. Nu finns dock inte några sådana låtar att välja på i årets final så tillvida malteserna inte kör utpressning mot SVT att låta Linda Bengtzing blixtinkallas.

Jag gissar att SVT har tänkt taktiskt här. Åtta av elva länder som röstar på lördag kommer också att rösta i Sveriges semifinal i ESC. Här gäller det att säkra avancemang till finalen. Allt annat vore ju ett jättefiasko. Men både Turkiet och Georgien deltar i Sveriges semifinal och jag tycker som sagt att de borde ha varit med bland jurygrupperna. Länder som Norge, Storbrittanien, Irland, Malta och Estland ger oss nästan alltid höga poäng ändå. Det är inte de vi ska fråga i första hand. Det är länderna som nobbar oss.

Kommentarer:
#1: Micke A

Bra analys, jag håller med om att det är i skevaste laget med Ukraina som enda östeuropeiska land (Bosnien-Hercegovina ser jag som sydeuropa) samtidigt som man har med både UK, Irland, Norge och Estland.

Kanske har man försökt få med andra länder fast de har nobbat inbjudan?

2012-03-05 @ 21:16:49
#2: Micke

Det kan ha varit så men samtidigt borde väl de flesta länder tacka ja. Det borde i alla fall inte vara något problem att hitta en handfull intresserade kan man tycka.



Grattis till segern i Gissa resultatet förresten;) Ja, jag vågar nästan säga det. Du är ju helt grym på att tippa!

2012-03-05 @ 21:37:53
#3: Micke A

Tackar, jag kan ju dock fortfarande få totalt hjärnsläpp och tippa bort mig i finalen ;) Förra året slutade jag på en delad 42:a-plats så det känns verkligen kul att vara i ledning. Jag är glad att jag flyttade ned Timoteij och höjde upp Top Cats till finalplats i sista stund innan AC...

2012-03-05 @ 23:10:17
#4: Micke

Jag har legat bra till hela tiden i tippningen men visste att AC kunde välta hela lasset - vilket det gjorde. Jag tycker att det är mycket lättare att tippa delfinaler då kvalitén spretar mer och man dessutom kan räkna ut vilka som kommer att glömmas bort eller falla ur. I en duell glöms ju ingen bort och vissa fan-grupper står mot andra. Grymt svårt tycker jag men jag kan bara lyfta på hatten för att du spikade det!

2012-03-06 @ 14:44:42
#5: Oskar

Härligt att du är på gång med schlagerbloggandet, jag vet inte vad du anser om tredje chansen momentet, men skrev på min blogg om att röstningen inte verkar gå riktigt rätt till.



Hade erbjudande att gå på finalen i Globen, men valde det du sa: Melodifestivalen gör sig bäst...framför tv:n:)

2012-03-07 @ 23:34:06
#6: Markus

Framför allt ändrades ju sättet att fördela ut tittarrösterna förra året så att det blev en procentuell fördelning av det totala antalet röster. Tänk att det tog 12 år att komma fram till att det var så de borde fördelas, och lite roligt att jag året innan gjorde en egen omräkning av de senaste årens resultat enligt just detta system som sedan infördes ca ett år senare. Minns också det första försöket att fördela tittarröster 1993 när det delas ut per tv-distrikt med resultatet att poängfördelningen naturligtvis, med ett enda undantag, blev densamma i alla distrikt.

2012-03-08 @ 20:42:34
#7: Micke

Ja den ändringen av tittarrösterna borde verkligen ha gjorts långt tidigare. Nu blir det ju både mer rättvist och mer spännande

2012-03-08 @ 21:31:38
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: