Schlager-Micke

2012-01-30
23:08:53

Tredje chansen

Dilba kom sist då hon tävlade förra året med Try Again, kanske blir det revansch i Tredje chansen

Så här med några dagar kvar till att självaste Melodifestivalen 2012 drar igång så har SVT instiftat en ny tävling som givetvis är rena julafton för alla schlagerfans - Tredje chansen. Tävlingen innehåller låtar som tävlat i MF 2002-2011 och som inte gick till final, det ska nu tävla mot varandra. Upplägget för tävlingen är precis som i Melodifestivalen, fyra delfinaler med åtta låtar i varje, en andra chansen (som i det här fallet kallas "sista chansen", fjärde chansen hade kanske blivit lite väl mycket..) och så slutligen en final med tio låtar. Omröstningen sker på svt.se och de åtta första låtarna har redan presenterats. Det är följande:

  • What Difference Does It Make – Poets (2002)
  • Trendy Discoteque – Pay TV (2004)
  • Faller du så faller jag – Patrik Isaksson (2006)
  • The Arrival – The Attic feat. Therese (2007)
  • Hallelujah New World – Eskobar (2008)
  • The Queen – Velvet (2009)
  • Road Salt – Pain of Salvation (2010)
  • Try Again – Dilba (2011)

Kommentar: Det här är verkligen inte lätt. Ingen av mina största favoriter finns med här, samtidigt så är i alla fall sex av åtta låtar bra. Med andra ord så har jag har väldigt svårt att bestämma mig. Det är bara urflippade Trendy discouteque och sömnpillret Road Salt som går bort för min del.

Poets
såg jag faktiskt live i den delfinalen i Norrköping 2002. Då tyckte jag att det var den bästa låten i den delfinalen och det står jag fast vid idag, trots att den slutgiltiga vinnaren Afro-Dite var med i samma delfinal. The Attic och Therese Granqvist är sofistikerad dansmusik men det var ganska uppenbart redan då att den inte skulle funka i det här sammanhanget där folk räknar bomber och tonartshöjningar snarare än studerar dansbeats. Låten är bra utan att för den skull glänsa. Patrik Isaksson hade verkligen stolpe ut när han tävlade 2006. Han kom trea i sin delfinal och sen trea i andra chansen och frågan är om han inte är trea på min lista över de här låtarna också...

Dilba
har alla chanser i världen att få revansch i den här tävlingen eftersom hennes Try again blev en av förra årets stora hits - trots att den kom sist. Denna synnerligen välkomponerade moll-disco förtjänade ett bättre framförande helt enkelt. Eskobar hade en starkt refräng men kriminellt dåliga verser (plus en sångare som hade utstrålning som ett gökur det aktuella tillfället) så den räcker inte riktigt och Velvet hade ett bättre bidrag i Deja vu 2008. Så vad blir det nu då?
Hmm. Min röst faller på Poets!


Kommentarer:
#1: oskar

Härligt att ha dig tillbaka Micke, ja nu tutar och kör vi, jag har inte skrivit så mycket heller, men kunde inte låta bli och gräva i arkivet när jag hörde talas om sista chansen, kom nämligen att tänka på Rolf Nygårds intervju från 2005.



Sen sticker ja ut hakan och tror Magnus Carlsson tar hem hela spelet:)



se klippet på min sida.



hälsningar



Oskar

2012-01-31 @ 19:19:38
#2: Micke

Tack Oskar! Kul att du följer bloggen. Jag hade faktiskt glömt det där Rolf Nygård-klippet, men det var ju var ju mer träffande än man kunde tro:)

Det är ingen dum gissning att Magnus Carlsson tar hem hela rubbet. Den kommer garanterat vara med och det är nog den låt som missat final som blivit mest framgångsrik.

2012-01-31 @ 19:30:36
#3: Oskar

Det finns som sagt aldrig för lite av nostalgin, och nu fick man ju användning av den:)



Inget är ju klart på förhand, men visst är det en kul täving i tävlingen:) kör hårt med bloggandet

2012-01-31 @ 23:03:13
#4: Micke

Tack Oskar! Och detsamma. Jag ska följa din blogg också!

2012-02-02 @ 22:22:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: