Schlager-Micke

2012-04-23
15:25:01

Det ser löjligt ljust ut för Sverige
Som ni märker så hamnar den här bloggen ibland i dvala. Till exempel mellan den intensiva MF-perioden och ESC. Nu är det inte så att jag på något sätt kopplar bort intresset för MF och ESC mellan tävlingarna. Tvärtom, nu är ju spekulationernas underbara tid då alla ESC-låtar finns tillgängliga att lyssna på om och om igen och det finns gott om veckor kvar att spekulera hur det ska gå. Det som man kallar silly season i idrottsvärlden helt enkelt.

Sverige har legat stadigt i topp på bettinglistorna sedan Loreen vann den svenska uttagningen med Euphoria. Ja faktum är att Sverige låg i topp internationellt i tippningen redan INNAN vi hade valt bidrag. Det kan man tolka på två sätt. Antingen att alla bookmakers var så övertygade om en seger för Loreen eller att vi hade legat lika bra till i tippningen om den andra segerkandidaten Danny hade vunnit. Hur som helst så är Sverige storfavoriter att vinna och även om vi ofta nämnts i förhandssnacket så var det länge sen det såg så här ljust ut för en svensk seger i tävlingen - om det nu någonsin har gjort det. 

Jag tror själv på en svensk seger den här gången därför att Euphoria är ett så komplett nummer på alla sätt. Låten är sofistikerad och samtidigt hyperkommersiell. Loreen har en artistisk konstnärlighet men är inte pretentiös och svår. Det här är med andra ord en låt och en artist som både TV-tittare och jury kommer att ta till sig. Det är jag ganska övertygad om. Sen är det bara att hoppas att det räcker hela vägen men många låtar kan sticka upp som raketer i vadslagningen under sista veckan.

Senast jag var lika optimistisk angående Sveriges chanser var 2004 då jag tyckte Lena PH hade ett perfekt utgångsläge för seger. Men under finalveckan framstod det allt tydligare att Ukrainas Ruslana skulle ta hem det hela och när hon väl stod som vinnare så var det enligt alla tips. Jag tror att oddsläget kommer att vara ganska oförändrat ända tills journalister och artister börjar anlända till Baku, då kan det hända saker.

Det finns både exempel på kraschar och segrar för oddsfavoriterna de senaste åren. Förra året var Frankrikes Amaru Vassili favorit hela tiden fram till finalen - han slutade på 15:e plats. Året innan var Lena favorit att vinna för Tyskland - hon vann. Och 2009 var Alexander Rybak storfavorit hela tiden - han vann också. Oddsläget för Sverige nu kan närmast liknas vid Alexander Rybaks 2009 för Tyskland och Frankrike var aldrig lika stora favoriter 2010 och 2011 som Norge var 2009. Man får ta det som ett gott tecken.

Kommentarer:
#1: maggan

oj ni svenskar är så stora på er, jaa, ni har en jättebra låt i år, men glöm inte bort att det finns andra favoriter också.. cypern, ryssland.. själv tror jag ryssland ligger starkt till i år men också Cypern har nog den största chansen de haft på väldigt länge.



Jag själv hoppas det blir Cypern som tar hem det hela i år, esc på Cypern skulle vara helt amazing!!!



Tror nog också ni svenskar har en stor chans i år, kanske den största sedan 1999, men jag tror tyvärr inte att det i år heller kommer att räcka hela vägen fram, återstår att se.

2012-04-24 @ 13:34:26
#2: Micke

Ett Eurovision på Cypern vore inte helt fel och även om jag gillar Cyperns låt i år så har jag svårt att tro att den ska vinna. Helt enkelt för att den typen av danslåtar ofta brukar vara populärare bland fansen än TV-tittarna och jag tror inte att jurypoängen kommer att räcka till där. Ryssland blir farligare.



Och jag vill verkligen betona att det verkligen hör till ovanligheterna att jag tror på svensk seger. Optimist av naturen är inte min grej :-)

2012-04-25 @ 21:28:38
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: