Schlager-Micke

2011-05-13
14:33:57

Vilken rysare!!
Det är knappt så att jag har andats ut än. En sån här sekund-spänning i ESC-sammanhang var det länge sen jag upplevde. Det kändes som att titta på en straffläggning i fotboll där Sverige deltar. Ett land kvar - final eller inte - smack! I mål!! Visserligen var ju detta samma dramatiska situation som förra året. Ett land kvar och Sverige var inte uppropat. Men den gången hade jag ingen större sympati för Sveriges bidrag och trots att jag då satt i arenan bland hundra svenska fans som var smått förtvivlade så kände jag mest "shit happens". Förra årets fanns det så många andra bra låtar att hålla på till skillnad från i år.

Jag tycker verkligen att Sveriges bidrag är en av årets bästa och det hade känts som ett helgerån om Eric Saade hade missat final i den här konkurrensen. Därmed tycker jag inte att han gjorde ett klockrent framträdande. Det framstår ju ganska tydligt att sångrösten är Saades svagaste kort. Som tur vad är Popular en låt där sången inte är särskilt utlämnande men det märktes att han inte hade lika mycket back-up från körsångarna i sången vilket gjorde att det lät mer surt än under MF. Dessutom missade han flera kameror och verkade en smula övertänd - ja till och med övertänd för att vara Saade. Med detta sagt så tror jag det finns alla chanser att han kan göra ett bättre framträdande på lördag, även om han drog en nitlott i startordningen, jag återkommer till det.



I övrigt så höll de stora favoriterna för trycket. Min personliga favorit Estland gick till final men jag tycker framträdandet var lite för rörigt. Det är lite för mycket på en gång och jag tror inte på en topplacering för Estland i finalen - trots låtens kvalitet.

Irlands Lipstick är en låt jag motvilligt flyttat upp i tipsen, enbart för att den är tippad av alla andra och majoriteten har sällan helt fel. Jag kan förstå att folk tilltalas av den skamlöst galna showen men freakshows som Irlands brukar normalt sett sågas och hånas av alla. Här hyllas Irland JUST FÖR att det är en freakshow. Jag förstår det inte. Tycker folk verkligen att Lipstick är en bra LÅT? Nu ligger den tvåa i bettingen till att vinna hela skiten. Tanken svindlar.

Belgiens låt igår tillhör tävlingens mest hånade någonsin. Jag förstår det inte riktigt här heller. Inte för att jag gillade låten men snälla nån, hur många har inte deltagit i ESC som inte kunnat sjunga, som inte haft en låt överhuvudtaget och som haft ett framträdande som bara är fullständigt obegripligt? Belgarna kunde i alla fall sjunga och även om a capella är extremt ohittigt och ocreddigt så verkar indignationen mot dom mest bestå i att hurtig sång i a capella-version tydligen är det mest provocerande som finns. Fråga mig inte varför.

Det hör inte till vanligheterna att tidigare ESC-vinnare tävlar men Dana International gjorde ju comeback och gjorde fiasko. Jag tycker inte att det var något fel på hennes framträdande men låten är för lam. Framförallt är den på tok för lam i jämförelse med Diva. Det är i sig inget styrkebesked när en gammal vinnare tävlar en gång till i ESC (undantag kanske för Lena i år som gör det som en unik grej). Och ska man tävla igen ska man givetvis komma långt, annars är det ett fiasko. Charlotte Perrelli gjorde fiasko 2008, Niamh Kavanagh gjorde detsamma förra året och Dana Internationals uttåg är ett ännu större fiasko. Inget snack om den saken.  

Det var inte bara en utan två danska bidrag som tävlade igår och båda jag vidare. Okej, Rumäniens låt var inte skriven av danskar men om en låt kan låta dansk så gjorde den det. Och det är i mitt tycke positivt. Rumänerna gjorde mig glada med sin Change liksom danskarna med sin Andreas Johnsson-hyllning. Men det är inte lätt att gissa vem som egentligen vann igår. Det kändes så pass jämnt. Tyvärr för Danmark så får de ett uselt utgångsläge på lördag då de går ut som nummer tre efter två starka favoriter som Finland och Bosnien. Men tur i lottningen hade inte Sverige heller..

Länge var startnummer 23 ledigt och det hade passat Sverige som hand i handske. I slutet på startfältet med nederlagstippade bidrag omkring sig som inte alls liknar Sveriges låt. På startnummer 23 hade jag varit beredd att tippa Sverige i topp-5. Nu blev det startnummer 7 och jag påstår inte att själva siffrorna har någon betydelse. Det finns inga heliga eller bannlysta startnummer i ESC. Men vilka som uppträder före och efter har i högsta grad betydelse och Sverige kommer direkt efter Irland som riktar sig till samma typ av publik som Eric Saade - men är mycket mer extremt. Inte bra. Dessutom kommer den självgode ryssen strax därefter. Inte heller bra.

Men det som var mer positivt var jublet som mötte Eric Saade i arenan. Någonting hos honom får verkligen folk att skrika och en sån sak är minst lika viktig som låten. Heja Sverige!

Kommentar:
#1: Anne Ålund

Härligt med rysare när slutet blir bra!

Min röst går nog till Frankrike.

Ha en härlig lördags rysare.

2011-05-13 @ 15:54:56
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: