Schlager-Micke

2011-05-14
11:33:23

Jedward framfart skrämmer slag på mig


De irländska tvillingarna John och Edward, alias Jedward

Ikväll är det dags. Final i Eurovision Song Contest och den här gången är jag orolig. Det bror inte i första hand på en eventuell svensk flopp. Den risken finns alltid och Sverige är som alltid svårplacerat i tabellen. Nej det handlar om låten som dag för dag klättrat i den internationella tippningen och nu ligger tvåa i oddsen efter Frankrike, Irland.

Jag kan förstå att det galna tvillingparet Jedward är bra TV-underhållning och jag tyckte själv att de var lite kul i torsdags då de hoppade runt som två duracellkaniner på scen med frisyrer som inte ens en animerat tecknare hade kunnat göra bättre. Men ett sånt här bidrag är för mig komisk utfyllnad i tävlingen de ska ju inte ha något med segern att göra men nu när oddsen störtdyker på Irland så är det här inte roligt längre. Nu börjar det känns som 2007 då Ukraina hotade hela tävlingens trovärdighet och var skrämmande nära att lyckas.

På väg till arenan i Helsingfors 2007 var jag övertygad om att Verka Serduchkas galna Dancing Lasha Tumbai skulle vinna ESC. Och jag tänkte att jag det kommande året skulle få ett rent helvete att försvara tävlingen inför alla kritiker som menar att Eurovision är en ren freakshow och inte har något med musik att göra. Den här gången är situationen densamma men med en markant skillnad. Alla verkar älska Irland JUST FÖR att det är en freakshow. Men eftersom 50% av rösterna ikväll kommer från jurygrupper så sätter jag mitt sista hopp till dom. Juryn kan väl ändå inte ösa poäng över Irland?! Nej jag står fast vid mitt tips att Frankrike drar det längsta strået ikväll.

Den franska operaarian är verkligen en udda fågel i de här sammanhangen men det är vackert, pampigt och välsjunget och framförallt jurygrupperna borde gilla detta. Dessutom sticker det ut på alla sätt jämfört med det övriga startfältet. Jag tycker inte att det är den bästa låten i startfältet men samtidigt vore det lite häftigt om vinnaren i ESC är en operalåt på korsikanska. Mer nischat än så blir det knappast.


Franske Amaruy Vassili har favorit storfavorit till segern redan från början

Sverige då? Som sagt så är det ju dålig tajming att Eric med sin spektakulära scenshow går ut direkt efter Irland som är de enda som har en ännnu mer spektakulär scenshow. Den enda fördelen är att inte bara Sverige förlorar på det utan även Irland. För en gångs skull tycker jag verkligen att Sverige förtjänar att vinna ikväll för jag tycker inte särskilt många andra låtar eller nummer är bättre. Men jag tror inte att det kommer att hända. Sverige kommer inte ens att bli bäst i Norden, det blir Finland.

Finland är kvällens dark horse. Paradise Oskar sticker ut på ett smakfullt sätt från mycket annat ikväll och kan man bli personlig mitt tittaren under de tre minuterna så blir man farlig. Oskar har hittat denn där Tom Dice-strängen och jag tror mycket väl det kan bli topp-5 för Finland.

Kvällens säkraste topp-5 är Azerbajdzjan. Även om jag tycker att Ell & Nikki inte är tävlingens tonsäkraste så är nnummret snyggt och Azerbajdzjan lär fortsätta sin svit av höga placeringar även efter ikväll.

Och Ryssland, de kommer alltid högre än de förtjänar. Så också ikväll.

Jag håller min egna tumme för Sverige och de andra tummen för alla länder utom Irland. Det är bara några timmar kvar...


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: