Schlager-Micke

2011-05-12
13:24:17

Hemma igen och laddar för semifinal två

Allt har ju inte varit sig likt på min schlagerblogg de senaste veckorna då jag varit i Afrika och istället skrivit rapporter på resedagboken. Nu är jag dock hemma igen efter en strulig hemresa som tog ett dygn längre än planerat. Det berodde på att flyget från Johannesburg till München var kraftigt försenat och lyfte 12 timmar senare än det skulle så det blev två dygn på hotell i Johannesburg respektive München för mig. Det innebar att jag missade livesändningen av semifinal ett i tisdags då jag kom till mitt hotellrum först vid 23-tiden. Det hör inte till vanligheterna att jag inte ser en MF eller ESC-sändning live och problemet blir ju att försöka vara ovetandes om resultatet när man sen ska se det och det lyckades jag faktiskt med. Igår, onsdag, kom jag hem till lägenheten och såg sändningen på SVT Play.

Självklart blev jag överraskad av två saker, att Norge och framförallt Turkiet missade final. I Norges fall för att jag trodde att den skulle gå vidare på ren glädje och i brist på hård konkurrens snarare än låten och sångens kvalité som är minst sagt bristfällig. I Turkiets fall enbart för att det är Turkiet. De har haft ideliga framgångar i den här tävlingen i snart tio års tid och jag trodde att Turkiet, Ryssland, Armenien och Grekland var immuna mot att åka ur i en semifinal. Men nu har två av de visat sig kunna falla vilket är ett styrkebesked för tävlingens demokratiska trovärdighet. För varken Turkiet eller Armenien hade låtar som höll finalklass.

Det gjorde å andra sidan inte särskilt många låtar i första semifinalen. I år borde finalen innehålla max 15 låtar, fler okej bidrag finns inte. Förra årets första semifinal var i klass med årets, men då kunde man i alla fall trösta sig med att alla bra låtar kom i andra semin. Det kan man inte i år då kvällens semi visserligen har högre toppar men överlag inte är särskilt bra heller.

Detta borde ju bana vägen för Eric Saade kan man tycka. Ja, det tror jag. Jag har svårt att tänka mig att han ska missa final. Låten är - till skillnad från många låtar i år - väldigt direkt och behöver inte flera lyssningar. Och om ni tycker att texten är pinsam, folk röstar inte på texter i ESC, i så fall hade aldrig Finland varit i final.

Nu innebär inte det att jag ogillar Finlands låt i år, för jag bryr mig inte heller så mycket om texter i det här sammanhanget. Texter i ESC är som en domare i fotboll - är de bra märks dom inte och stör inte. Är de dåliga blir man förbannad.

Faktum är att Finlands framträdande i tisdags var det enda som gav några slags vinnarvibbar. Känslan var väldigt lik den när Tom Dice tävlade för Belgien förra året. Han slutade sexa i finalen sen och jag tror Finland kan komma där någonstans också - eller ännu bättre.

I övrigt i tisdags då? Greklands refräng växte starkt och jag insåg att jag faktiskt började gilla låten, men bara halva låten eftersom den där rappen är fullständigt mallplacerad och drar ett löjets skimmer över en annars dramatisk och mäktig låt.

Azerbaijans nummer var snyggt och det kommer nog räcka en bit i finalen men jag tycker att låten hade behövt bättre sångare. Duon "safade" väldigt mycket i sången och det funkar inte i en låt som bygger så mycket på falsett.

Ungern var ju storfavorit hos många inför semifinalen och jag tycker själv att det är en av årets bästa låtar. Jag har dock aldrig trott på en framskjuten placering för den i finalen och framträdandet i tisdags stärkte bara mitt intryck där. Eurovision-discon har ofta förtvivlat svårt att komma riktigt högt i den här tävlingen eftersom det sällan berör tillräckligt mycket för att engagera tittarna att rösta och det kommer nog drabba Ungern också.

Ikväll håller jag tummarna för en svensk finalplats och lägger en röst på Estland. Gör det du också!


Kommentarer:
#1: Brita

Skönt att du är tillbaka Micke!

Du skrev inget om Georgien, varför tror du att de kom till final? På grund av Ryssland, Azerbajdzjan, Armenien och Albaniens röster eller...?

2011-05-12 @ 13:46:56
#2: Micke

du är nog en bra bit på spåren där Brita. Jag tippade Georgien vidare så jag var inte alls överraskad. Samtidigt tippade jag de vidare av samma skäl som jag tippade Turkiet vidare - på grund av deras obrutna svit av finalplatser och i Turkiets fall fick det sig ju en törn. Om de nu fick 10:or och 12:or från länderna du just nämnde så räcker de poängen i sig för att gå vidare. Mer krävs inte

2011-05-12 @ 16:19:48
#3: Micke A

Jag tippar Bosnien-Herzegovina, Österrike, Nederländerna, Ukraina, Sverige, Bulgarien, Israel, Estland, Danmark och Irland till final.

Georgien gillade jag faktiskt och ser fram emot att se den i finalen! Tror ni inte att det handlar mer om att det finns en "rock-kvot" att fylla i topp 10 snarare än att deras avancemang beror på kompisröstande? Ryssland röstar väl knappast på Georgien förresten...

2011-05-12 @ 19:24:43

Härligt spännande! Heja Sverige!

2011-05-13 @ 09:23:00
#5: Micke

Micke, hur konstigt det än kan verka så röstar faktiskt Ryssland på Georgien. 10 poäng, förra året, 7 poäng 2008 och 10 poäng 2007 från Ryssland till Georgien.

2011-05-13 @ 10:28:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: