Schlager-Micke

2011-03-18
00:02:08

Utvärdering av Melodifestivalen 2011

Ni tycker säkert att jag utvärderat färdigt vid det här laget men en noga genomgång moment för moment kan aldrig vara fel. Hur skötte sig Rickard och Marie? Hur var pausunderhållningen? Vem var årets riktiga kalkon? Jag gör som jag brukar vid det här laget och delar upp festivalen i olika delar som bedöms var för sig.

Programledarna
Det vore fel att säga att Rickard och Marie gjorde succé. Men det vore lika fel att säga att de gjorde bort sig. De kommer inte att gå till Mf-historien för sin programledarinsats men jag tycker inte att det gör så mycket. För första gången på många år var programledarrollen nedtonad. Det var ytterst lite fokus på PERSONERNA Rickard Olsson och Marie Serneholt och jag tycker att det känns helt okej. Rickard är iof en gammal favorit som jag tycker briljerar med sin naturlighet allt som oftast. Hans "putslustighet" fanns det inte riktigt utrymme för här vilket möjligen kan vara lite synd. Marie hade jag stora farhågor om, men jag tyckte att hon skötte sig okej. Men hon hade gärna fått komma av sig fler gånger. Jag tycker nämligen att det var just när hon sa fel eller tappade kontrollen som hon blev bra - för då var hon naturlig.



Artistpresentationerna
Jag gillar idén med förhören och att ordern kom från Carl Bildt (bara att se Bildt i ett sånt här sammanhang är ju humor i sig). Det var ett roligt sätt att närma sig artisterna på och en mildare form av roast (en humorgenre som jag faktiskt gillar) men problemet var att det blev på tok för mycket upprepningar. När man börjar kunna en sketch försvinner vitsen med den och så kändes det på slutet då det mest blev krystat. Roligast var när Christian Waltz slog sönder Janne Schaffers gitarr samt gästspelen från Leif Silbersky.

Harry Cane
Det mesta har redan sagts om det här utskällda humorinslaget som pausnummer. Jag kan bara säga att jag håller med om allt som sagts. Det här kalkonernas kalkon i år!

Ändringarna i röstsystemen
Succé! Att fördela poängen proportioneligt i finalen var en ändring som jag efterlyst länge och som borde ha gjorts för länge sen. Jag hoppas verkligen att detta inte var något tillfälligt expriment. Det här systemet är här för att stanna - liksom den internationella juryn. Det är det bästa sättet att få in objektivitet i den här tävlingen. Jurygrupper som skiter i vem som är vad i Sverige utan röstar på det de ser och hör under tre minuter. Med andra ord - röstar som tittarna i Europa. Jag tycker dock att dessa grupper ska vara minst 10 pers i varje grupp. Och att man byter ut San Marino som jurygrupp till nästa år...



Kommentar:
#1: Micke A

Jag tycker också att 5 pers per jurygrupp är för lite. Men det är väl så de är sammansatta i ESC nuförtiden också? Rent dramaturgiskt tycker jag att det var en väldigt underhållande omröstning att följa - utgången var aldrig given och sex av tio bidrag fick minst en fullpoängare. Men jag hoppas att varje land får en egen röstavlämnare nästa år! Att en och samma snubbe ska stå i Globen och läsa upp alla röster känns kanske lite trist (utom möjligen om man gör en grej av det som Fredrik Lindström gjorde).

2011-03-18 @ 14:43:47
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: