Schlager-Micke

2011-03-11
10:37:43

The Moniker leder Aftonbladets undersökning


Aftonbladet gör alltid undersökningar inför finalen på hur folket tänker rösta och de brukar ofta stämma ganska bra. Det som är uppseendeväckande den här gången är att The Moniker toppar den undersökningen! Jag blir självklart glad över den läsningen då det är min absoluta favorit, men det är ändock uppseendeväckande. The Moniker blev trots allt slagen av två bidrag i sin delfinal som inte anses ha någon vinstchans i Globen. Och historien visar att folket sällan ändrar sig särskilt mycket under de veckor Melodifestivalen pågår.

Vinnaren i Globen har ALLTID vunnit sin delfinal och bidragen som kommer från Andra chansen placerar sig normalt 5:a, 6:a, 7:a ungefär (då räknar jag bort Caroline af Ugglas som visserligen gick via Andra chansen men egentligen vann sin delfinal). Den låt via Andra chansen som fått mest stöd av folket är Alcazars Not a sinner nor a saint som fick näst högsta poängen av folket i Globen och hamnade på en slutlig tredjeplats.

Men visst, i år är inte vilket år som helst. Reglerna är väsentligt annorlunda jämfört med tidigare genom att alla jurypoäng kommer från utlandet och folkets röster fördelas proportioneligt. Framförallt juryrösterna är svåra att förutspå. Med en svensk jury tror jag att the Moniker hade legat sist efter juryns röster (knappt efter the Playtones) och jag kan tänka mig att en utlänsk jury ser låten som ett skämtbidrag som Sverige inte bör skämma ut sig med i Europa.

Även om jag älskar The Monikers låt så tycker jag kanske inte heller att det är det lämpligaste valet att skicka till ESC. Och jag har svårt att tro att han har med segern i Globen imorgon att göra. Men jag är glad att han fick en andra chans och att allt fler har tagit till sig Oh my god.

Kommentarer:
#1: Sejr Volmer

Men Lena Philipsson hade ju blivit tvåa (eller rent hypotetiskt ännu sämre) i sin deltävling 2004 om de hade kört samma regler som idag, att vinnaren i första omgången går direkt till final.

2011-03-11 @ 22:15:03
#2: Micke

Det är sant, även om det i det fallet skilde mindre än tusen röster mellan henne och After dark i den första rundan. Men hon vann trots allt sin delfinal hon också och gjorde det överlägset i den andra omgången så jag tycker ändå att statistiken talar så pass mycket emot att the Moniker skulle vinna allting.

2011-03-12 @ 11:59:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: