Schlager-Micke

2011-03-06
20:06:23

Startordningen i Globen
Startordningen i finalen är klar och den blev följande:

1.In the Club
Artist: Danny Saucedo
 

2. Spring för livet
Artist: Sara Varga

3. Oh My God!
Artist: The Moniker

4. 7 Days And 7 Nights
Artist: Brolle

5. E det fel på mej
Artist: Linda Bengtzing


6. Leaving Home
Artist: Nicke Borg


7. Me And My Drum
Artist: Swingfly 


8. I'm In Love
Artist: Sanna Nielsen


9. The King
Artist: The Playtones


10. Popular
Artist: Eric Saade


Kommentar:
Det här är en startordning som jag nästan hade kunnat lista ut rakt av innan den var satt. Man vet vid det här laget hur SVT (eller snarare Christer Björkman) resonerar när det gäller startordningen och det har väl varit uppenbart för alla att finalen har två stora favoriter - Eric Saade och Danny. Därför får de givetvis nummer 1 och 10. Allt annat hade varit en skräll. Den lite udda låten som sticker ut brukar få startnummer två - så också i år. Sen brukar följa några låtar som bedöms som chanslösa till segern, så också i år. Varken The Moniker, Brolle eller Linda Bengtzing lär komma topp-3 i Globen.

Nej det här är en match mellan Eric och Danny och om man ska vara lite extra nördig på det här med startnummer så brukar startnummer 1 alltid få mycket jurypoäng. Ett litet undantag var det förra året då Darin med startnummer 1 låg en bra bit efter täten efter juryrösterna. Annars har startnummer 1 oftast fått mest juryröster, eller näst mest. Det blev mycket intressant att se hur den internationella juryn bedömer det här startfältet. Men min gissning är att Eric Saade och Dannny kommer att få många poäng från båda håll.


Kommentarer:
#1: H.

Förväntad och därmed också tråkig startordningen tycker jag. Björkman är intedirekt mycket för att överraska.



På tal om överraska, så tror jag faktiskt att du underskattar Moniker. Jag tror han blir livsfarlig i finalen!

2011-03-07 @ 00:46:42
#2: Micke

Jag hoppas du har rätt angående the Moniker, H.



Det som jag tror talar emot den är juryrösterna. Med en svensk jury hade den inte fått många poäng. Nu är det utländska jurygrupper och väldigt svårt att sia, men jag tror att många av de grupperna kommer att uppfatta Moniker som ett skämtbidrag och sådana får sällan många jurypoäng.



Och om den står kvar på låga poäng under jurygruppernas röster lär tittar rösterna minska succesivt då allt fler inser att den inte kommer ha någon chans.



Men det här är bara ett gissningsscenario från min sida. Jag hoppas som sagt att du har rätt.

2011-03-07 @ 10:51:47
#3: Jon

Håller fullständigt med. En rätt logisk startordning. Förundras över hur förvånade folk fortfarande blir när jag påstår att den inte är lottad utan är bestämd va CB och SVT, och därmed kan förvarna om slutresultatet.



Hur svenskafolket röstar verkar vara rätt klart. Vem sverige ringer in på 3-4 plats kanske påverkar slutresultatet. Av egen erfarenhet vet jag att dagisbarnen bestämt sig, antalet röster som kommer från de yngre brukar kunna avgöra tävlingen.



Men vad tror du Micke vågar vi hoppas på någon typ av överaskning? Har internationella juryn Sara Varga som etta? eller ärdet som tidigare "schlagernördar" även i dessa jurygrupper som inte har en åsikt som skiljer sig mot svenska folket?



Kort sakt vad blir årets snackis resultatmässigt?

2011-03-10 @ 09:33:09
#4: Micke

Det är en intressant fråga Jon. Enligt hur oddsen utvecklat sig så ligger the Moniker väldigt bra till, vilket jag förstås tycker är glädjande. Om den skulle komma 3:a skulle det vara överraskande i mitt tycke - däremot inte överraskande sett till oddsen.



Annars så känns Sara Varga helt klart som årets dark horse. Den kommer garanterat få en hel del poäng från folket sen är det frågan hur en internationell jury ställer sig till den när de inte förstår texten. Men jag tror nog att den kan plocka en del poäng där också.

2011-03-10 @ 11:30:21
#5: Markus

Danny gick in som femma på digilistan, högst av melodifestivallåtarna. Eric Saade är inte ens med på listan. Ändå visar oddsen att Eric är storfavorit och Danny ger ca 8 ggr pengarna. Vad är det som jag inte förstår? För mig är Danny en självklar vinnare.<

2011-03-10 @ 14:11:33
#6: Micke

För mig är Dannys låt mer en radiolåt medans Erics är ett TV-nummer. Därför förstår jag att Danny går bättre på digilistan än Eric, men det som gör Eric till favorit är just det effektfulla framträdandet i kombination med att låten är effektiv. Dessutom har folket ofta gett höga poäng till den typen av låtar tidigare (Cara Mia, Hero, Manboy) medan Dannys stil är lite mer oprövad i de här sammanhangen

2011-03-11 @ 10:16:48
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: