Schlager-Micke

2011-03-14
22:51:01

Love generation var bara några hundra röster från final

Nu har äntligen samtliga röstningssiffror släppts och de presenterar alltid något intressant. Om du själv vill titta igenom siffrorna så har du de här

Många saker är intressanta, här kommer ett axplock:

# Love generation var närmare final än vad man kan tro och då handlar det inte om Andra chansen (där var de tämligen chanslösa mot Sara Varga) utan om delfinalen i Malmö. Linda Bengtzing var bara drygt 700 röster före Love generation då hon vann delfinalen och gick direkt till final. Och i omgång två så blev gruppen snuvade på finalplatsen av Nicke Borg för att sen hamna i Andra chansen. Ja det var "stolpe ut" för Love generation helt klart.

# I princip alla bidrag som gick vidare från första omgången fick fler röster i omgång två. Ett stort undantag är Lasse Stefanz som fick betydligt färre röster i andra omgången. Vissa har framfört teorin att idoldeltagare och andra tonårsidoler har en fördel eftersom deras publik röstar flera gånger medans de äldre nöjer sig med att rösta en gång. Jag tror att den teorin är ganska generaliserande men det här ger iof teorin lite vatten på sin kvarn.

# Just delfinalen i Malmö var den överlägset jämnaste av de fyra. Faktum är att just nämnda Lasse Stefanz bara var några tusen röster från att VINNA delfinalen i Malmö och gå direkt till final!! Hade det inträffat hade jag fått en smärre chock i TV-soffan.

# Swingfly låg bara på fjärdeplats efter den första omgången men ryckte upp sig ordentligt i omgång två och gick förbi såväl Jenny Silver som Pernilla Andersson

# De stora förlorarna lyser med sin frånvaro den här gången. Inget bidrag kom klart sist. Simon Forsberg fick sammanlagt minst röster men det handlar bara om några hundra rösters skillnad mot Sara Lumholt och Dilba.

# Brolles röstningstatistik är förbryllande (eller ska jag skoja till det och säga "förbrollande"? Nej, jag hoppar över det;). Han fick inte tillräckligt med röster i omgång ett i sin delfinal men hysteriskt mycket röster i den andra omgången (bara Eric Saade fick fler röster i en omgång i delfinalerna). Sen när det är dags för final så tappar han röster igen. Jag som trodde att han hade pålitliga fans


Kommentarer:
#1: H.

Dessutom är det väl ett rejält tapp i antal röstande över huvud taget i år? Vad beror det på tro, för tittarsiffrorna har ju inte varit avsevärt mycket lägre jämfört med tidigare.



Spontant skulle jag tänka mig att låtkvalitén trots allt inte höll den högsta klassen, vilket gör att man inte röstar. Sen har det väl också gått inflation i röstmoment, både i melodifestivalen och i andra program. Folk börjar nog bli trötta på detta... Mina teorier. Vad tror en "expert" som du?

2011-03-14 @ 23:49:31
#2: Micke

Det stämmer att det är klart färre röster i år jämfört med tidigare. Det har iof varit samma trend sedan 2008 som jag har för mig var peaken.



Det kan säkert vara så att folk inte gillade låtarna, även om jag själv var nöjd. Samtidigt tror jag att det krävs mer för att få många tittarröster idag jämfört med förr. Nyhetens behag, att man som tittare får vara med och påverka resultatet, är sedan länge borta och det finns så oändligt många program med tittaromröstningar att jag förstår att man som tittare tänker både en och två gånger innan man röstar nu.



Nu har jag inte statistik på massa andra liknande omröstningar men den jag kommer på spontant som är lite jämförbar är Jerringpriset. Där har röstningen också sjunkit rejält de senaste åren och i år var det det lägsta sedan 2000. Och då handlar det alltså om ett år då Sverige tog 5 OS-guld!

2011-03-15 @ 00:00:21
#3: Markus

Jag håller med om att det beror i första hand på att det inte känns lika spännande längre att få vara med och påverka resultatet genom att betala fyra spänn och rösta, jag tror inte att den dentåtgående trenden beror på låtarna. Tvärtom tycker jag att det fortfarande är helt löjligt mycket tittarröster i melodifestivalen. Vi talar om ca 15 % av Sveriges befolkning. Skulle vara intressant att se hur den siffran står sig i en internationell jämförelse med nöjesprogram med tittaromröstning i andra länder.

Hur många som röstar i Idol och Lets dance vet man ju inte men troligtvis är Lets dance nu nere på mycket låga nivåer. SVT gjorde ju det stora misstaget att redovisa hur många som hade röstat i den STORA finalen av Folktoppen för några år sedan. Det var ca 50000...

2011-03-15 @ 20:18:45
#4: Micke

Jag håller absolut med om det Markus att röstningssiffrorna för MF fortfarande är extremt höga. Allt beror ju på vad man jämför med och nu jämförs ju MF bara med sig själv eftersom det inte finns något annat program som kan konkurrera.

2011-03-16 @ 00:37:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: