Schlager-Micke

2011-02-18
17:00:29

Skulle det här vara det starkaste startfältet?

Efter att ha hört och sett låtarna i morgondagens delfinal på SVT play så har jag lite svårt att förstå varför den här delfinalen utsetts till tävlingens getingbo. Sågningarna var monumentala efter den senaste deltävlingen som jag tycker höll klart högre klass än vad många påstod. Och den här gången hyllar kritikerna medans jag inte förstår mycket alls. Jaja, jag och musikkritikerna lär väl ändå aldrig stå på samma sida hur man än vrider och vänder på det. Nå, nu till låtarna. 

Eric Saade är den stora förhandsfavoriten men jag kan inte säga att jag blev blåst av stolen av den minut jag hörde. Det kommer att bli ett intenivt dansnummer och den konsten är ju Eric bevisligen väldigt duktig på. Men i refrängen upprepas titeln popular om och om igen på ett sätt som jag tycker är betydligt mer störande än på Dannys In the club. Nummret kommer säkerligen bli fantastiskt TV men spontant tycker jag att Fredrik Kempe skrivt bättre låtar än det jag hörde här.

Sebastian var en favorit för mig i Idol 2005 och jag tyckte även han gjorde bra ifrån sig i MF 2007. Här tävlar han med en låt som jag enligt alla kalkyler och mallar för min egen smak borde gilla. Det påminner väldigt mycket om Melody club (bara på det kommer man långt hos mig) men det saknas något i refrängen. Men vi vet ju vad gamla idoldeltagare brukar kunna prestera i den här tävlingen och Sebastian har ju hyfsat med rutin på scen vid det här laget.

Linda Sundblad och Sara Lumholdt har låtar som än så länge mest känns som en gäspning för mig. Sara hakar på Erics grej med att upprepa samma ord många gånger (är det en trend för i år till och med?). En lugn låt som dock inte är en gäspning är Sara Vargas Spring för livet. Den här låten kan bli riktigt farlig av flera skäl. Det är inte ofta låtar i MF är personliga med en text som talar direkt till lyssnaren för att förmedla ett budskap. Spring för livet handlar om misshandel i ett förhållande och om tittarna tar låten till sig kan den bli hur farlig som helst.

Danskampsvinnarna the Playtones är delfinalens mest svårplacerade. Den sticker genremässigt ut i startfältetet och onekligen medryckande men känns samtidigt ganska mossig. Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag ska tycka eller tro om det här men en sak är säker - jag vill gärna bugga till den. Årets bästa bugglåt hittills!

Shirley Clamp och schlager har ju med åren blivit mer och mer synonymt och jag gillade verkligen hennes tre första bidrag i tävlingen 2003-2005. De låtarna hade alla väldigt starka refränger vilket jag lite grann saknar här. Annars så påminner harmonierna och produktionen mycket om det Shirley sjungit både i och utanför festivalen och det är utan tvekan kompetent popmusik.


Jag och Shirley inför Melodifestivalen 2009 då det gick "mindre bra" för henne..

Har jag missat någon? Just ja, Simon Forsberg startnummer två. En Kempe-ballad enligt konstens alla regler. Smakar som en rätt man lagat hundra gånger förut. Men vet vad man får men det finns en anledning att man lagar det igen. Med andra ord, inte alls dåligt men någon gång måste väl även Fredrik tröttna på att kopiera sig själv i sitt låtskrivande.

Nu får jag lägga in ett antal garderingar eftersom jag bara hört en miut av låtarna och jag hoppas intrycket blir annorlunda när jag ser det hela på TV imorgon. Men sammanfattningsvis så känns många av låtarna som proffsiga produktioner men med ganska svaga refränger och det är trots allt högstanivån som är intressant i MF. Om tävlingen levererar många hits bryr jag mig inte om resten av låtarna är Sangria-nummer a´la Babsan.


Kommentar:
#1: H.

Håller med helt. Var är hitsen och de grymma refrängerna? Var det inte dom skulle finnas i drivor i år enligt Björkman?

2011-02-19 @ 11:38:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: