Schlager-Micke

2011-02-15
18:30:57

Norge goes Africa

I lördags avgjordes den norska finalen till ESC och man kan inte beskylla Norge för att upprepa sig i den här tävlingen. Förra året var det en pampig Josh Groban-ballad, året innan folkmusik, innan det en soulinfluerad poplåt, året innan det en vedervärdig spansk G:son-historia och innan det etno, glamrock, skara-pop...Ja ni ser, de har haft en förmåga att variera sig våra goda grannar och resultaten har ju under senare år överglänst Sveriges rejält.

Vad skickar de då i år? Ja, garanterat något de aldrig skickat tidigare. Norska bongotrummor, har ni hört det förut? Jasså inte, men då får ni höra det nu. Norges låt i år heter Haba haba och framförs av den norsk-kenyanska rapparen Stella Mwangi. Jag skulle ljuga om jag sa att jag tyckte att det här är lysande. Texten låter som att den är ihopskriven av vinnaren i en novelltävling på lågstadiet och jag kan inte säga att Stella är tonsäkerheten själv när hon framför denna allsång på savannen. Men hela framträdandet andas mycket glädje och det känns som att norrmännen röstat på den känslan snarare än en stark låt i år. Och det är farligt att underskatta naturlig glädje i den här tävlingen.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: