Schlager-Micke

2011-02-27
13:21:08

Klockrent Linda!



Egentligen borde jag aldrig ha tvekat. Det finns ju får artister som är av den digniteten att de alltid levererar på scen. Sanna Nielsen är en och Linda Bengtzing är definitivt en. Oavsett om man inte gillar Linda Bengtzings turboschlagers så måste man ändå hålla med om att hon kan sin grej. Det är en konst att kunna använda överskottsenergin (som Linda verkar ha 24 timmar om dygnet) på rätt sätt och ingen var bättre än henne igår. De tvivel jag hade på låten försvann direkt. Det var helt enkelt klockrent från början till slut och hon fick en mycket välförtjänt förstaplats igår. Annars så var det en skrällarnas kväll. I första hand ett historiskt magplask för Melody club.

Jag kan inte säga att jag sörjer det för The hunter är ingen bra låt. Av alla bra låtar de gjort genom åren så är det oförståeligt att de väljer just den låten som saknar all udd och för att tala arbetstermer, spetskompetens. Ingen är bättre än sin senaste singel brukar Bert Karlsson säga. Jag håller med och vill lägga till att ingen är bättre än låten de tävlar med. Melody club hade inte i finalen att göra. Men det som gör magplasket historiskt är siffrorna de hade i publikundersökningen igår. Av närmare 1000 tillfrågade fick de nästan hälften av rösterna. Vi snackar Carola-klass på det och så kommer Melody club näst sist!! Det är något märkligt med Malmöpubliken. Både i år och förra året så var det deras publikundersökning som stämde klart sämst med slutresultatet. Vad är det för Malmöbor som går på det där genrepet?

Love generation har varit ordentligt hypade och det var absolut ett modernt och snyggt nummer och en bra låt - dock med vissa tveksamheter hos tjejerna. Dessutom tyckte jag ljuset var alldeles för starkt vilket gjorde att man mest blev bländad i bilden. Lika bländad verkar många vara över låtskrivaren RedOne. Bara för att han är en av upphovsmännen är folk helt övertygade om att den här skulle gå bra i ESC. Folk i Europa brukar sällan imponeras över att en artist är känd. Och ännnu färre skulle väl imponeras över att det är en känd låtskrivare! Jag kan dessutom inte låta bli att bli lite skadeglad över att en så överhypad låt misslyckas. Markus Larsson hotade för femtioelfte gången i Aftonbladet igår med att svenska folket borde skickas till Sibirien om de inte röstar hans personliga favorit till finalen, d.v.s. Love generation. Varsågod, skicka gärna iväg oss Markus, då kommer det garanterat spelas betydligt bättre musik i Sibirien än de stackare som är kvar i Sverige.

Nicke Borg var en liten skräll med sin finalplats även om låten absolut har alla kvalitéer som behövs för att ta sig dit. Jag störde mig dock lite på hans nasala sätt att sjunga och hade föredragit en Joey Tempest eller annan hårdrockssångare med mer tryck i rösten som framfört den.

Lasse Stefanz hade inget i tävlingen att göra med den låten och borde tagit sitt förnuft till fånga och inte deltagit överhuvudtaget.

Finalfältet är nästan klart nu med 8 av 10 låtar. Som helhet låter det här startfältet bättre än förra året tycker jag. Däremot kan man nog inte kalla det ett getingbo. Det känns inte särskilt öppet utan det finns en tydlig förstahandsfavorit, Eric Saade och en lika tydlig första utmanare, Danny. Resten får nog slåss om platserna därefter.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: