Schlager-Micke

2011-02-19
17:08:35

En publikundersökning som skapar förvirring
Gårdagens publikundersökning från genrepet i Cloetta center i Linköping hade ett större underlag än någonsin. Totalt var det 1413 personer som deltog i undersökningen som Melodifestivalklubben gjorde tillsammans med QX, Svenska spel och Poplight. Men resultatet av undersökningen skapade långt många fler frågetecken än den rätade ut. 

Så här blev det:

1:a Eric Saade 695
2:a Playtones 167
3:a Linda Sundblad 144
4:a Sebastian 119
5:a Sara Lumholdt 92
6:a Shirleys angels 83
7:a Sara Varga 65
8:a Simon Forsberg 48

Eric Saades totala överlägsenhet här kan jag inte minnas att någon annan haft i en liknande undersökning. Hans förstaplats känns självklar. Men sen?

Linda Sundblads popdänga borde väga alldeles för lätt och jag hade först placerat den sist i min tippning men i den här undersökningen kommer den trea. Linda måste med andra ord flyttas upp. SÅ fel kan inte en sån här undersökning ha.

Sara Varga är näst sist här men hennes låt är extra svårbedömd i en sån här undersökning. Det är ingen låt som sjungs till en arenapublik. Det är en låt som sjungs in i kamerorna och jag tror fortfarande att den blir livsfarlig om Sara kommer över den nervositet hon, enligt uppgift, haft på repetitionerna.

Shirley och hennes änglar är också en bra bit efter i den här undersökningen men som ni ser är marginalerna små. Fältet ligger öppet efter Saade och näst intill alla har chans på den andra finalplatsen.

Playtones borde ligga hyfsat bra till då de är de enda som har en stark refräng förutom Eric Saade. Samtidigt är deras breda folkliga framtoning inte någon garanterad fördel. Thorleifs, Scotts och Kalle Moraeus (som också bör placeras i det "Überfolkliga facket") har alla misslyckats med att ta sig till final under de senaste åren. Trots att de går hem i breda lager så har deras publik inte visat sig tillräckligt röstningsbenägen.

Sebastians bidrag låter som en typisk andra chansen-låt. Eller så blir den 5:a. Ahh, det är blir svårt. Men jag sätter nog ändå Eric Saade etta och Playtones tvåa. Sebastian, Shirleys angels och Sara Varga gissar jag slåss om platserna därefter.

Kommentarer:
#1: Markus

Och med den gissningen kammade du hem alla rätt, starkt Micke!

2011-02-19 @ 22:54:00
#2: Micke

Tack Markus!

Ja det här blev faktiskt min framgångsrikaste tippning någonsin i MF. Jag prickade alla placeringarna utom jumboplacerade Sara Lumholdt och Simon Forsberg som jag hade i omvänd ordning.

2011-02-20 @ 01:39:38
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: