Schlager-Micke

2011-02-17
11:37:15

Att tippa Melodifestivalen
Under såväl Melodifestivalen som Eurovision pågår Melodifestivalklubbens interna prestigefyllda tippningstävling, "gissa resultatet". Här ska inte bara de två finalisterna tippas utan samtliga åtta placeringar (och i finalen givetvis samtliga tio placeringar). En miss mellan 5:e och 8:e plats är lika dyrbar som mellan 2:a och 5:e plats vilket gör att den här tävlingen kan ses som schlagerns motsvarighet till finnkampen (där kampen om den näst sista platsen kan vara lika avgörande som kampen om andra- och tredjeplatsen.

Hittills i år har det gått ganska bra i min tippning. Jag ligger för närvarande på 14:e plats av de 141 som deltar och min taktik har förändrats genom åren i hur jag tippar. Och att folk tänker olika inför sin tippning är ganska uppenbart. Man kan lite grovhugget dela in andelen tippare i tre kategorier, nämligen följande:

# Känslotipparna
Det finns en nästan romantiserande bild av att få en känsla för vad som kommer att slå och sen lyckas med det tipset. Man blir liksom extra nöjd och upplever sig för en stund som ett universalgeni som kan förutspå sådant andra inte kunnat se. Känslotipparna går direkt på första känslan och väger in, utan särskilt mycket egna åsikter, vad som går hem hos svenska folket. En känslotippare kan med andra ord ofta tippa skrällar och det är just de  som är så underbara när de slår in.

# Åsiktstipparna
Här är den egna smaken i centrum. Om idolen tävlar då kommer han eller hon vinna. Punkt slut. Detta är kanske inte den tippning som renderar mest poäng men på ett sätt gör den själva tittandet ganska enkelt. Den man hejar på och den man tror på är ju samma person vilket gör att man kan gå in 110% och hålla på en artist eller grupp.

# Statistiktipparna
Det här är egentligen raka motsatsen mot den föregående gruppen. Här spelar inte smaken särskilt stor roll och inte heller känslan för vad som kommer fungera - här går man på statistiken. Det genomförs en mängd undersökningar inför varje deltävling, genrepspubliken tycker till, odds förändras ständigt och tidningarna har sina undersökningar. Statistiktipparnen går på snittet överlag, även om resultatet av publikundersökningen på genrepet väger extra tungt. Och så fattar man sitt beslut utifrån dessa kalla fakta. Det ger kanske inte samma känsla att lyckas med den här tippningen som för en känslotippare, men det kan vara nog så effektivt eftersom skrällar kallas just skrällar av ett skäl - de är undantag, inte regel.

För egen del har jag aldrig varit en åsiktstippare. För mig har det nästan varit tvärtom. Om jag gillar något väldigt starkt blir jag orolig att jag ska bli allt för besviken om det går dåligt så i ett slags kompensationstänk så har jag tippat den låten extra lågt. Detta var dock på tiden när jag var ungefär 50% känslotippare och 50% statistiktippare. Nu har den pendeln svängt till att jag nog är 90% statistiktippare. Tävlingsmänniska som jag är så går segern före allt. Det spelar ingen roll hur tråkig vägen dit kan vara.

Kommentarer:
#1: Jon

Lätt att placera ut familjen i dessa fack:



Finner mig tillrätta i Statistiktipparnas fack, allt måste vägas in: Kläder, publikundersökningar, låtens tempo, refräng, känslan, hur gick det förra veckan osv osv. Väl i final kan det dock behöva chansas lite, ligger man några poäng efter måste man dra några skrällar för att skilja sig från övrigas rad. Men även detta är kanske lite statistiknörderi? Dvs att frångå sin eget förstaval för att försöka gå om de som ligger strax före dig...



Sambon är en fullfjädrad åsiktstippare. Detta gör att man kan hitta oss i varsin ände av resultatlistan. Men hon är fortfarande mycket stolt över sin fjärdeplats i deltävling 3 2010.

2011-02-18 @ 14:08:17
#2: Micke

Jon, jag känner igen det där tänket med att chansa i slutet så det är nog, precis som du säger, statistiknörden som försöker tämja på tyglarna:) Allt beror på var man sätter målet. Om man är nöjd med en topp 10-placering eller om det är "vinna eller inget".



Jag försöker stoppa de tendenserna i mig som säger "Äh va fan nu chansar jag" eftersom det oftast går snett. Så mitt mål är att köra "äckligt disciplinerat" in i kaklet för att citera lite klassiska idrottstränare:)

2011-02-18 @ 17:10:25
#3: Elisabeth

Kul analys av de olika kategorierna. Jag tillhör mest Statistiktipparna. Försöker läsa så mycket som möjligt, följa bloggar från repetitionerna och svenska spels odds. Sen har det hänt många gånger att jag får "feeling" för något och kan gå in och ändra i sista stund. Det brukar gå åt fanders då ;-)

2011-02-23 @ 12:42:02
#4: Micke

Jag känner igen det där sistnämnda Elisabeth. Det brukar vara så för mig också, förutom på den senaste delfinalen där jag inte litade på resultatet i publikundersökningen och gick mer på känsla. Den gången lyckades jag.

2011-02-23 @ 22:00:21
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: