Schlager-Micke

2011-02-22
00:05:51

Aftonbladets hatkampanj fortsätter
"Fiasko SVT", "Nytt fiasko SVT" och "Eric Saades fusk-chock". Ja det är Aftonbladets löpsedlar efter Melodifestivalens tre första delfinaler och det speglar ganska väl den attityd som de bestämt sig för den här gången - att såga Melodifestivlen. Fiaskorubrikerna rör alltså ett program som haft tittarsiffror runt tre miljoner vecka efter vecka (klart mer än det överskattade Solsidan som varenda media i Sverige fjäskar för..). Detta har Aftonbladet inte rapporterat särskilt mycket om. Däremot har de gjort artiklar om att svenska folket rasar mot programmet där de citerat ett antal näthatare som spyr galla över programmet.

De rösterna har fått bli representativa för vad hela svenska folket tycker trots att det knappast är sant. Näthatare finns överallt och det skulle inte vara något problem alls att exempelvis skriva en artikel om att hela Sverige hatar Zlatan, baserat på några få citat som florerar på varenda youtube-klipp där han förekommer. De personerna är inte direkt i majoritet och de är knappast näthatarna mot MF heller.

Att Aftonbladet bestämt sig för den här attityden i år är beklagligt eftersom det är en tidning jag i stort uppskattar och ofta har försvarat från diverse påhopp som att "det där är ju bara en skvallertidning". Det är ungefär som att säga att ICA bara är en godisaffär. Se & hör skulle aldrig skicka ett stort gäng reportrar till Egypten för att rapportera om en revolution för att ta ett av otaliga exempel.

Men jag tycker också att det är extra synd att Aftonbladet blivit hetsledaren mot tävlingen eftersom det var den tidning som i början av 2000-talet bytte attityd gentemot tävlingen och gjorde den mer accepterad. Mycket tack vare musikrecensenten Per Bjurman som intog en mer öppen attityd mot MF och slutade resonera att "det låter inte Ulf Lundell - alltså är det skit". Han gjorde det som alla borde göra - bedöma låtarna utfrån sitt sammanhang. Alltså att det i Melodifestivalen handlar om att göra låtar som max får vara tre minuter, som man ska rösta på efter en lyssning och som måste se bra ut i rutan eftersom det är TV-tittarna som röstar. Att jämföra en sådan låt med ett favoritspår på någon dammig Springsteenplatta (det verkar ju stå i musikkritikernas oskrivna bibel att man måste älska Bruce Springsteen för att få kallas musikkritiker) är helt enkelt inte relevant.

Tyvärr jobbar inte dagens recensent på Aftonbladet, Markus Larsson, vidare i Bjurmans anda. Nu gillar jag Markus som person. Han är en lite kantig oborstad norrlännning som det är kul att småsnacka med i pressrummet under Melodifestivalen. Men han verkar ha ett väldigt behov av att allt mer distansiera sig från festivalen. Även låtar han är lite småpositiv till måste han ge en gliring eller förnedrande kommentar. En attityd som desvärre avspeglar hela tidningens rapportering av tävlingen i år. Kom tillbaka Per Bjurman!


Sveriges bästa musikkritiker, numera USA-korrespondenten, Per Bjurman

Kommentarer:
#1: Fisken

Man blir som man umgås. Han sidekickar ju A Schulman och den där fruktansvärt jobbiga blonda jobbiga jobbiga tonårstanten i Schulman show.

2011-02-22 @ 10:59:23
#2: Micke

du syftar på Ann Söderlund gissar jag...Ja hon är väl inte klockren i det programmet och Markus är som alltid lite småbutter

2011-02-22 @ 16:56:51
#3: Melker

Bra skrivet!

2011-02-22 @ 22:49:52
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: