Schlager-Micke

2011-04-06
13:21:13

Back in business
Som ni märkt så har det varit lite tyst på bloggen nu ett tag. Men ni kan vara lugna, jag har inte drabbats av någon PMD (Post-Melodifestival-Depression) som många faktiskt drabbas av. Själv har jag aldrig upplevt något direkt tomrum när festivalen är slut. Man kan ju lyssna på låtarna hur mycket som helst och även se klipp från tävlingen hur många gånger som helst så värre kan det vara:)

Nu har jag inte slaviskt lyssnat på MF-låtarna sen finalen men en del låtar tenderar att lyssnas på oftare än andra och ju längre tiden har gått desto mer nöjd blir jag med det valet som Sverige gjorde för några veckor sen. Eric Saades Popular är en låt och ett nummer som man MÅSTE tycka något om direkt efter att man hört och sett den. Även om säkert många tycker att det är lite för mycket av allt i scenshowen så ska vi komma ihåg att Europa sällan tycker att saker kan bli för mycket. Det "lagom smakfulla scenframträdandet" som Sverige ofta föredrar har säkert inte skrämt bort särskilt många tittare i Europa. Jag tror till och med att många av tittarna gillat det svenska bidraget - men de har inte gjort det tillräckligt mycket. I Eric Saades fall tävlar Sverige med en låt som tittarna kommer att minnas, det är jag helt övertygad om. Och då har man plötsligt väldigt många fler potentiella röster än om man är smakfullt anonym. 

För egen del så åker jag upp och ner en del mellan Göteborg och Halmstad just nu. Jag sålde min lägenhet i Halmstad för några dagar sen efter en något turbulent resa med budgivare som plötsligt hoppade av - dagen efter att hon la ett bud som jag var mer än nöjd med. Eftersom även den som budade mot henne hoppade av samtidigt så såg det ut som att jag var tillbaka på ruta ett. Men som tur vad dök det upp en tredje budgivare som jag sålde lägenheten till. Vi skrev under papprena i fredags och det känns skönt att den där lägenhetskarusellen äntligen är över. Nu gäller det bara att hitta en lägenhet i Göteborg. 

Jag har lyssnat igenom de allra flesta av årets ESC-låtar och tycker, i likhet med alla andra, att startfältet låter svagt i år. Nu är det inte ovanligt att man tycker det i början när det gäller ESC. Många låtar kräver sina lyssningar eftersom de är skapade ur andra musikaliska ramar. Det är bara att hoppas att jag kommer att gilla låtarna ju längre tiden går. Jag återkommer hur som helst med kommentarer om årets ESC-låtar de närmaste veckorna.  

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: