Schlager-Micke

2011-04-13
09:57:11

Är det Frankrikes tur i år?

Det är inte ofta Frankrike ligger bäst till i oddsen inför ett Eurovision men de gör de faktiskt i år. När jag studerar de samlade oddsen bland de stora spelbolagen så har Frankrike legat i topp ganska länge. Nu har jag en lite kluven relation till Frankrike i de här sammanhangen. Länge skickade de mest bara märkliga låtar och då kände jag mest att "gör det enda ni är bra på, skicka smörballader, allt annat låter bara skräp". Men de senaste åren har Frankrike ryckt upp sig och jag vill nog påstå att de varit det mest spännande och - ja faktiskt bästa - ESC-landet de senaste åren.

2007 var jag en av få som gillade deras "frengelska" bidrag L'amour à la française. Det var galet och knäppt men med en riktigt skön låt i grunden. 2008 satsade de på 60-talsinspirerad indiepop i form av Sebastien Tellier. Också det ett udda bidrag men en låt som håller för hur många lyssningar som helst. 2009 var de tillbaka på sin sofistikerade planhalva med storstjärnan Patricia Kaas. Det var så franskt elegant något bara kan bli, dock utan en riktigt bra låt. Sen förra året tvärvände de igen och skickade en fotbollslåt Allez! Ola! Olé! och jag bara älskade det.

Franrike har med andra ord blivit det mest oförutsägbara landet i den här tävlingen och givetvis gör de något oförutsägbart i år också. Opera! Nu snackar vi inte någon Fredrik Kempe-opera, alltså popmusik förklädd i operatoner, utan detta kan mest liknas vid en ren operaaria. Sognu heter låten och som om det inte vore nog med ovanligheter så framförs den inte på franska utan på korsikanska. Opera på ett språk knappt någon förstår - det kan väl inte bli mer självmål! Eller inte. Detta märkliga bidrag leder alltså vadslagningen just nu och helt ologiskt kanske det inte är. Det är 100% pampighet, melodin är vacker och killen kan ju onekligen sjunga. Dessutom går han genom rutan. Döm själva.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: