Schlager-Micke

2010-11-06
16:40:40

Nu är bloggsemestern slut
Vissa semestrar varar någon vecka, andra flera månader (om man råkar vara lärare) och vissa flera år (om man råkar vara journalist, men då kallas det oftast arbetslöshet..). Vad bloggsemestern ska klassificeras som vet jag inte riktigt, men för min del inser jag att jag har tagit ett rekordlångt uppehåll från den här bloggen. Det var nästan ett halvår sedan jag uppdaterade den sist och jag har full förståelse för om ni sedan länge tröttnat på att gå in på den här sidan.



Anledningen till det långa uppehållet är dels att mitt programledarjobb på radio Hallands morgonprogram Smakstart tar en hel del tid. Det är tidiga morgnar och när jag kommer hem är jag oftast aningen trött (för att tala i underdrifter). Samtidigt måste jag erkänna att jag under det här året för första gången börjat känna mig lite mätt på Melodifestivalen. En tanke som var mig främmande för bara något år sen. Ni som följt mig här på bloggen vet ju att jag inte var särskilt nöjd med årets Melodifestival och det har säkerligen spelat in, men däremot tyckte jag att årets Eurovision höll riktigt hög klass.
 
Hur som helst - nu känner jag entusiasm inför att hela schlagerkarusellen ska dra igång igen. Jag ser verkligen fram emot nördiga schlagerkvällar (jag är bjuden till en sådan redan nästa vecka), ännu nördigare omröstningar och timmar framför TV:n med direktsända delfinaler. Sen är jag väldigt glad över en av debutanterna i MF 2011 - Melody club. Jag har skrivit flera gånger på den här bloggen att det vore mitt största önskemål att de ska vara med, så nu är jag mycket nöjd. Deras hittiga synth-pop tror jag passar alldeles utmärkt i tävlingen. Jag kommer att återkomma med kommentarer om de övriga artister som än så länge är klara för tävlingen och jag tycker att det ser lovande ut.


Kristofer Östergren, sångare och låtskrivare i Melody club

Men innan det ska ju två deltagare från webbjokern tas ut. Det kommer att ske i direktsändning på måndag i SVT24. Att SVT ändrat upplägg i webbjokern till en final med fem finalister tycker jag är alldeles utmärkt. Webbröstande handlar väldigt mycket om vem som har den bästa internet-kampanjen och kan "nätverka" effektivast, snarare än vem som har bäst låt. Det visade inte minst resultatet i förra årets webbjoker-tävling som jag tror att de flesta betecknade som ett fiasko. I en direktsändning räcker inte facebookgrupper, twitter och andra sociala medier hela vägen. Där måste man också locka tittarröster och det är ju det som själva MF handlar om i slutändan. Jag återkommer med omdömen om de fem webbjokernfinalisterna inom kort men håller redan nu en liten extra tumme för Jonas Mattsson som låg etta i omröstningen när röstningen stängde igår. Han är från Frillesås i norra Halland och vi hade med honom i Smakstart i torsdags. Vi kommer att slå en signal till honom i direktsändning även på tisdag. Om det är som en sprudlande glad MF-deltagare eller en besviken webbjoker-favorit som inte höll hela vägen återstår att se.

Slutligen, välkomna tillbaka till min blogg. Nu ska jag köra så det ryker!

Kommentarer:
#1: Damian

Fantastiskt att schlagergemenskapen har din bloggen tillbaka! :)

2010-11-06 @ 19:17:01
#2: Anonym

Tack Damian! Kul att höra!

2010-11-07 @ 17:06:15
#3: Hasse

Hej Micke,

roligt att du är igång med bloggen igen.

Vilken tid var det som Jonas Matsson var med i torsdags? Jag sökte i arkivet men hittade inte inslaget.



När det gäller webbjokern så är det väl ytterst tveksamt om SVT skall syssla med "auktioner" av denna typen.



Ha de´!

2010-11-08 @ 13:25:42
#4: Micke

Tjena Hasse!

Kul att du är tillbaka här på bloggen också. Jag har full förståelse för att du inte hittade klippet med Jonas Mattsson från Smakstart. Dels så visade det sig att det var i onsdags och dessutom har vi inte lagt ut intervjun som ett enskilt klipp på hemsidan.

Men du kan lyssna på hela intervjun om du går in på den här länken och klickar på 7.00-7.30, intervjun börjar 7.22

http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=70&date=2010-11-03

2010-11-08 @ 14:06:21
#5: Inger

Välkommen tillbaka Micke! Vilken tur att dina favoriter Melody Club ska vara med. Du hade blivit saknad här om du inte tänkt köra så det ryker.

Härligt att det snart drar igång igen....

2010-11-13 @ 19:39:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: