Schlager-Micke

2010-05-23
23:21:19

På tisdag bär det av till Oslo
För femte gången ska jag se ett Eurovision Song Contest på plats och i år var det ju ganska givet att resa iväg. Bara det faktum att jag kan resa med buss till Eurovision känns ju smått fantastiskt - och billigt. För det gäller att spara in på slantarna när man ska besöka vår rika oljebroder i väst. Det har jag försökt att göra så gott jag kan. Jag kommer att på på en musikhögskola i Oslo och dela rum med två andra i MF-klubben, Patrik och Anders. Högskolan ligger precis mitt i stan så det känns inte som en billigt nödalternativ utan jag tror att det kan bli riktigt bra.

Men sen har vi det här med maten...Ryktet säger ju att en pizza kostar 200 spänn i Norge och eftersom jag inte tror att det norska köket generellt är så väsensskilt från det svenska så lägger jag hellre pengar på annat än mat. Ska jag utöva självsvält i Norge kanske ni undrar? Nej nej. Vi är fem stycken från klubben som bor på samma boende och eftersom det finns en mikrovågsugn på boendet så har vi alla förberett var sin måltid som vi packar ner i matlådor och tar med till Oslo. Det lär inte vara det enda man tar med sig till Norge heller. För till skillnad från de flesta resmålen så kommer jag definitivt att komma hem med en lättare väska från Norge än den jag tog med dit.


Ett skämt i Göteborg - allvar i Norge...?

På mina tidigare ESC så har jag alltid haft någon slags ackreditering (2006 för Gylleneskor, 2007 för Melodifestivalklubben och 2008 fanackreditering som jag använde för frilansarbete), men i år är första gången som jag turistar helt och hållet. Turistande på ESC-resor brukar i och för sig vara lika med festande. Varje kväll har man ju tillgång till det bästa uteställe som existerar - Euroclub. Men jag undrar hur många av årets låtar som kommer att spelas där. Det är ju mest ballader i år så det får i så fall bli genom fantasifulla (samt mindre fantasifulla) remixer. Jag hoppas kunna uppdatera så mycket jag kan på den här bloggen under denna ESC-vecka. Är lite osäker på hur uppkopplingen är där på högskolan men några visdomsord ska jag nog kunna sprida:)

Återkommer inom kort

Kommentarer:
#1: Fisken

Tror jag läste någonstans att det är världens dyraste land att turista i, hörde också på radion att 30% av norrmännen som bor i närheten av gränsen till Sverige åker dit och storhandlar någon gång i månaden. Vilket jävla u-land vi har blivit! Pass upp också om du färdas med bil i Oslo - max tre varv i rondellerna! (lätt att dras med).



2010-05-24 @ 18:34:38
#2: Andreas

Tjenare Micke

Gårdagens semi var väl rätt svag eller vad tycker du?

Tror att jag prickade in alla tio som gick vidare i alla fall. Noterade ett par saker. Ryska skämt verkar gå hem i stugorna och finsk tango har fortfarande (som tur är) ingen plats i ESC.

PS. Hur trivs du i Norge? DS

2010-05-26 @ 11:17:58
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: