Schlager-Micke

2010-05-03
21:21:42

Eviva España


På onsdag tar jag flyget ner till Alicante i Spanien för att vara där några dagar. Det blir en riktigt skön softar-resa har jag tänkt och det var länge sen jag gjorde en sån. Utlandsresorna jag gjort under de senaste åren har i princip uteslutande handlat om Eurovisionresorna och de har ju lite annan karaktär. Jag kommer givetvis att resa till ESC i år när det är så löjligt nära dit. För mig är det till och med billigare att åka till Oslo än till Stockholm.

Men resan nu handlar som sagt om Spanien och Alicante som ligger en bit ner på den spanska östkusten, ungefär på samma breddgrad som Sicilien. Jag reser dit med min kompis David "Sillen" Dsilna och vi är där från onsdag till söndag. Det ska bli väldigt skönt och komma ner till värmen nu när våren vägrar släppas in här hemma och det fortfarande är lite småkyligt. I Alicante är det i och för sig halvdant väder just nu men det kommer att vara runt 20 grader när vi är där.

Om jag ska göra någon slags musikalisk koppling till den här resan (det här är ju trots allt en blogg som i första hand handlar om musik) så kommer mitt absoluta favoritband från just Spanien, eller Baskien för att vara exakt. Gruppen La oreja de van gogh är oerhört stora i hela den spansktalande världen men i princip okända i den övriga. För mig producerar de klockren popmusik på ett otroligt vackert språk och jag hoppas förgäves år efter år att de ska representera Spanien i Eurovision. Men med ett antal miljoner sålda plattor i hemlandet har de förmodligen mer att förlora än att vinna på att vara med. Men när jag var i Sydamerika 2004 lyckades det sammanträffa så bra att La oreja de van gogh hade en turné där jag såg de live i Equador. Det märktes att publiken kunde texterna utan och innan. Det var på så sätt som att vara på en Gyllene tider-konsert, men texterna kändes något mer avancerade och svårinlärda än "Jag går och fiskar".

Jag vill givetvis bjuda på ett smakprov på min favoritgrupp. Varsågoda!


Kommentar:
#1: annonym

http://www.youtube.com/watch?v=4TYRRewtmtY



Lyssna ¨på den här

2010-05-10 @ 09:31:03
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: