Schlager-Micke

2010-05-27
15:51:38

Anna Bergendahl slår ur underläge

Aftonbladet och Expressens läsare tror inte att Anna Bergendahl går till final ikväll. Det är smått unikt med tanke på det självförtroende som Sverige brukar visa upp i den här tävlingen. För första gången på länge (eller kanske för första gången någonsin) så tror jag att svenskarna underskattar sitt eget bidrag. Även om jag aldrig varit jätteförtjust i låten så tror jag att det kommer att gå vägen för Sverige ändå.

För huruvida en låt är bra eller inte är subjektivt. Det finns ytterst få låtar som enar alla och som alla är överens om är bra. Ett framträdande däremot är inte subjektivt på samma sätt. Om en artist eller grupp gjort bra ifrån sig på scenen brukar de flesta vara överens om det. I eurovision har man tre minuter på sig att förmedla något till tittaren. Och Anna levererar en känsla som jag tror kommer att beröra tittarna. Man kanske inte minns låten men man kommer att minnas henne. I sällskapet med den ena modellbruden efter den andra som sjunger med varierande kvalitet så är Anna definitivt "the girl nex door". Så jag tror på final för Sverige.

Danmark har ett precis motsatt läge. De har en synnerligen välkomponerad låt som jag mer än gärna lyssnar till men Chanée och Névergreen förmedlar ingen känsla. Det vore förstås ett praktfiasko om danskarna inte går till final detta år då de har legat topp-5 bland oddsen för att vinna hela tävlingen. Men risken finns där.

De tio jag tror går till final är följande:

Azerbaijan, Armenien, Turkiet, Kroatien, Israel, Sverige, Irland, Rumänien, Georgien och den sista platsen står mellan Danmark och Litauen. Jag tippar med hjärtat här och säger trots allt Danmark.

Ikväll vet vi.


Kommentarer:
#1: Fisken

Skönt, nu kan man hyra film på lördag istället.



Och den här "tävlingen" håller ju på att gräva sin egen grav när ett antal länder köper sig plats i finalen, pajasstämpel på det.



För övrigt hoppas jag att Georgien tar det, fin låt, fin tjej med grym röst, om bara hennes scenograf kan fatta att hennes framträdande inte vinner något på att hon ska jongleras mellan "Bröderna Ingrosso" samtidigt som hon försöker sjunga.

2010-05-27 @ 23:28:07
#2: Andreas

Ett rättvist resultat. Det fanns minst tio bättre bidrag än Sveriges igår. Lördagens final blir intressant. Tyskland, Irland, Turkiet och Danmark är mina favoriter.

2010-05-28 @ 07:59:58
#3: Eskilline

i love this page keep it up.

2012-02-09 @ 07:13:34
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: